PDAM setuju kaedah baharu harga siling bahan api

PDAM setuju kaedah baharu harga siling bahan api

Beberapa hari lalu, Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM) menyuarakan rasa tidak puas hati dengan keputusan kerajaan yang bakal melaksanakan penetapan harga siling bahan api secara mingguan mulai April ini. Menurut PDAM, perkara ini tidak akan menguntungkan pengguna dalam tempoh waktu yang panjang. Malahan ia akan memberikan kesan buruk terhadap pengusaha stesen minyak kerana mempunyai kebarangkalian terpaksa gulung tikar.

Walau bagaimana pun, setelah mengadakan pertemuan dengan pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dua hari yang lalu, PDAM akhirnya bersetuju dengan kaedah baru penetapan harga siling bahan api yang diputuskan, laporan Harian Metro.

“Dalam pertemuan itu, kita sudah berbincang dengan PDAM dan hari ini kita akan berjumpa dengan syarikat pengeluar minyak di negara ini untuk memberi penjelasan kepada mereka.

“Selepas pertemuan antara kementerian dengan syarikat minyak, kita akan mengumumkan harga siling bahan api mengikut kaedah yang lebih jelas kepada mereka termasuk pengguna,” ujar Menteri KPDNKK Datuk Seri Hamzah Zainuddin.

Namun, Hamzah tidak mendedahkan perincian mengenai perbincangan antara pihak KPDNKK dengan PDAM.

Awal bulan ini, Hamzah mengumumkan pihak kerajaan memutuskan untuk mengumumkan harga siling bahan api pada setiap minggu, berbanding yang dilakukan sebelum ini pada hujung bulan. Katanya, ia akan dilaksanakan mulai April ini bagi memastikan pengguna mengetahuinya serta mengelak daripada berlaku keraguan.

Kemungkinan, harga siling bahan api akan diumumkan pada Isnin atau Sabtu setiap minggu berbanding dilakukan sebulan sekali ketika ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required