PDAM suarakan kekhuatiran kaedah diskaun bahan api

PDAM suarakan kekhuatiran kaedah diskaun bahan api

Sebelum ini, dilaporkan bahawa KPDNKK menjangkakan harga bahan api akan naik dan turun antara lima hingga 10 sen selepas kaedah baru penentuan harga silingnya diumumkan secara mingguan bermula esok.

Dengan harga yang ditetapkan itu akan lebih kerap berubah dan ditambah dengan diskaun serta promosi yang dibolehkan, Persatuan Pengedar Petrol Malaysia (PDAM) khuatir dengan kesan dan akibat yang akan disebabkan oleh diskaun berkenaan, lapor The Star. Persatuan itu menegaskan, sesetengah pengedar petrol, terutama yang beroperasi secara kecil-kecilan, tidak mampu untuk mengikut jejak itu memandangkan mereka tidak mempunyai margin keuntungan yang besar untuk memberikan diskaun.

Kelonggaran untuk memberikan diskaun dan promosi muncul selepas kenyataan yang diberikan oleh Datuk Seri Hamzah Zainuddin memaklumkan, peruncit dan pengedar bahan api boleh mengikut kadar harga siling yang ditetapkan atau menawarkan diskaun pada harga yang lebih rendah dengan kebenaran daripada kementerian.

Presiden persatuan itu, Datuk Khairul Annuar Abdul Aziz berkata, sehingga hari ini masih tidak jelas bagaimana insentif dan diskaun ini akan dilakukan. “Kementerian tidak menyatakan dalam situasi bagaimana diskaun ini boleh diberikan,” ujar beliau.

Jelasnya, walaupun kementerian memberi peluang kepada peruncit untuk memberikan diskaun dengan kebenaran kementerian, PDAM perlu meneliti sama ada langkah itu benar-benar baik untuk perniagaan mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required