KPDNKK jangka harga bahan api turun naik 5-10 sen

KPDNKK jangka harga bahan api turun naik 5-10 sen

Mulai 29 Mac ini, Kerajaan telah menetapkan harga siling bagi bahan api akan diumumkan secara mingguan. Ia akan diumumkan pada setiap hari Rabu dan harga baharu itu akan dilaksanakan pada keesokan harinya.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menjangkakan kenaikan atau penurunan bagi harga bahan api itu hanya sekitar antara lima hingga 10 sen, laporan Berita Harian.

Menurut Pengarah Bahagian Pengurusan Subsidi Petroleum Kenderaan KPDNKK, Meor Ismail Meor Akim, perubahan harga itu dijangka tidak ketara berbanding sistem penetapan harga bulanan yang dilaksanakan sebelum ini.

“Jangkaan kami sekitar lima hingga 10 sen sama ada naik atau turun tetapi saya lebih menjangkakan perubahan berlaku sekitar lima sen sahaja kecuali berlaku sesuatu tindakan di luar kawalan kerajaan termasuk dasar dan keputusan di peringkat antarabangsa seperti keputusan Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC) yang mempengaruhi perubahan ketara harga minyak di pasaran dunia,” katanya dalam temubual menerusi rancangan Selamat Pagi Malaysia di TV1 pagi ini.

KPDNKK jangka harga bahan api turun naik 5-10 sen

Menurutnya lagi, keputusan menukar penetapan daripada bulanan kepada mingguan yang dibuat 22 Februari lalu selepas mendapati sistem itu lebih praktikal apabila tidak perlu menunggu lama untuk melaksanakan perubahan harga.

“Daripada pemerhatian kami, sebagai contoh pada Januari lalu berlaku kenaikan ketara sehingga 20 sen, sedangkan secara mingguan kenaikan hanya antara tiga hingga tujuh sen saja. Kenaikan tiga hingga tujuh sen tidak ketara sangat berbanding kenaikan akibat menunggu sebulan hingga sampai 20 sen yang disifatkan terlalu tinggi oleh banyak pihak. Keadaan itu mencetuskan pembelian panik dalam kalangan pengguna yang berpusu-pusu ke stesen minyak, ini bermakna sistem mingguan akan mengawal kenaikan dan penurunan harga minyak, sekali gus ia tidak akan naik dan jatuh mendadak,” ujarnya.

Harga baharu itu akan ditetapkan mengikut kadar harga minyak dunia. Langkah ini akan menggantikan kaedah sebelumnya di mana harga bagi bahan api diumumkan setiap bulan, pada hari terakhir bulan sebelumnya dan berkuatkuasa pada tengah malam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required