VIDEO: Honda S2000 GT Edition 100 ditampilkan

Episod pertama bagi siri video Honda Heritage oleh Honda UK telah dikeluarkan dan di dalamnya, anda boleh menyaksikan kereta convertible paling ikonik jenama itu iaitu Honda S2000. Malah, ini bukan sekadar sebuah S2000 lama yang biasa, tetapi adalah GT Edition 100, yang dikeluarkan bagi memperingati pemberhentian pengeluaran kenderaan sports pacuan belakang Honda.

Hanya 100 unit (kereta yang ditampilkan ini bernombor 36) kenderaan edisi istimewa ini dihasilkan, dan ia adalah khas untuk pasaran United Kingdom sahaja, manakala negara Eropah lain mendapat versi Ultimate Edition. Kereta ini juga mempunyai perincian unik dan ia dijelaskan oleh pegawai media dan penyelaras barisan kenderaan Honda UK, Tom Lynch dalam video ini.

Beliau juga menerangkan bahawa S2000 Edition 100 ini diasaskan daripada model AP2, yang pertama kali muncul sebagai model tahun 2004. Lampu utama, lampu belakang, bampar belakang, ekzos dan talaan casis baru adalah antara perubahan yang ada bagi model ini berbanding model AP1 sebelum facelift.

Di bawah hud kereta ini terdapat enjin empat silinder 2.0 liter VTEC N/A yang boleh dikerah sehingga 9,000 rpm dan ia mempunyai kuasa 237 hp pada 8,300 rpm dan 208 Nm tork pada 7,500 rpm. Enjin ini boleh memecut S2000 dari pegun ke 100 km/j dalam masa 6.2 saat dan ia dipadankan bersama transmisi manual enam kelajuan yang menyampaikan kuasa ke roda belakang dan sistem limited-slip differential.

Pengeluaran S2000 dihentikan pada tahun 2009 dan syarikat itu setakat ini tidak menyatakan sebarang perancangan untuk mengeluarkan model pengganti. Walaupun begitu, terdapat khabar angin bahawa Honda sedang membangunkan S2000 baru, dan sekiranya mereka boleh menghasilkan NSX generasi baru, mengapa pula S2000 tidak, bukan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required