Volvo jalin kerjasama dengan Google hasilkan perisian

Volvo Cars telah mengumumkan kerjasama dengan Google untuk membangunkan sistem infotainmen dan rangkaian generasi terbaru berasaskan sistem operasi Android. Teknologi baru itu boleh didapati pada kenderaan keluaran Volvo dalam tempoh dua tahun akan datang, menawarkan pelbagai aplikasi dan perkhdimatan kepada pemilik.

Dengan telefon pintar mempunyai peranan besar dalam kehidupan seharian kini, langkah Volvo ini akan memanfaatkan perkembangan platform sedia ada yang sudah sebati dengan kebanyakan pengguna. Sebagai tambahan adalah capaian terhadap kitaran sistem yang mengandungi ratusan aplikasi, termasuk yang popular seperti Google Maps dan Spotify.

“Kami mengambil langkah penting yang strategik dengan kerjasama Google ini. Platform perkhidmatan sedia ada Google akan memperkaya pegalaman pemilikan dengan membolehkan lebih banyak kemungkinan untuk menepati selera peribadi pengguna. Android pula menawarkan kemudahan dari sudut pembangunannya,” jelas Naib Presiden Kanan, R&D Volvo Cars, Henrik Green.

“Kami juga sangat berbesar hati untuk bekerjasama dengan Volvo untuk membawakan Android ke dalam kereta generasi baru yang dihasilkan. Ini membuka peluang kepada kami untuk memberikan pengalaman rangkaian perhubungan yang lebih maju kepada pemilik kenderaan, dengan aplikasi Android serta perkhidmatan Google yang lain,” ujar Naib Presiden, Kejuruteraan Android di Google, Patrick Brady.

Perician kerjasama ini akan diumumkan kelak ketika Persidangan Google I/O pada 17 Mei ini. Dalam perkembangan berkaitan, model kenderaan Volvo juga akan dikemaskini dengan menyertakan Google Local Search, sebuah aplikasi perkhidmatan berdasaran lokasi. Ini akan ditawarkan kepada pengguna melalui Sensus Navigatian yang dikemaskini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required