Rolls-Royce Sweptail – binaan khas untuk realisasi impian seorang pelanggan istimewa, RM55 juta

Rolls-Royce Sweptail – binaan khas untuk realisasi impian seorang pelanggan istimewa, RM55 juta

Rolls-Royce sememangnya sudah diketahui adalah pengeluar kenderaan mewah, namun model yang dinamakan Sweptail ini adalah lebih istimewa, kerana hanya ada satu yang dihasilkan dan ia adalah khas untuk seorang pelanggan istimewa. Malah, segala-galanya pada kenderaan ini, bermula daripada rekaan hinggalah kemasan akhir adalah daripada apa yang dimahukan oleh pelanggan itu sendiri.

Pelanggan yang tidak dinamakan ini datang ke Rolls-Royce dengan idea tersendiri – untuk memasukkan kembali konsep rekaan Rolls-Royce pada tahun 1920-an kepada kereta moden mewahnya. Beliau juga adalah seorang pengumpul tegar kenderaan Rolls-Royce, kapal mewah dan jet. Kemahuan beliau juga banyak datang daripada rekaan pengangkutan mewah tersebut.

Kini, selepas hampir empat tahun, akhirnya projek itu lengkap, dan ia ditampilkan semasa Concorso d’Eleganza di Villa d’Este, Itali untuk tatapan para media dan tetamu khas. Sekali pandang, ia masih mengekalkan tanda unik sebuah Rolls-Royce, namun binaan khasnya masih boleh dilihat dengan jelas. Di hadapan, terdapat gril Pantheon besar yang dihasilkan daripada aluminium, dan dikilatkan menggunakan tangan sehingga tampil seperti cermin.

Lebih menarik adalah garis bumbung sweptail yang digunakan – ia menjunam ke bawah, dari depan hingga ke belakang, tanpa ada bahagian yang rata pada penutup but belakangnya. Jika dilihat dari atas pula, bumbung ini dapat dilihat dibina daripada kaca.

Konsep bahagian dalam pula adalah lebih minimalistik dan ringkas. Hanya ada dua tempat duduk dalam kenderaan ini, dan kualiti serta perincian bahan yang digunakan lebih diberi perhatian. Contohnya, kemasan kayu yang digunakan pada bahagian belakang, serta mekanisme khas yang dapat mengeluarkan champagne kegemaran pemilik kenderaan ini, pada sudut yang direka rapi.

Rolls-Royce tidak mendedahkan berapa harga kenderaan ini, namun menurut khabar angin yang tersebar, ia dikatakan dijual pada harga USD13 juta bersamaan RM55.5 juta. Boleh jadi, ini adalah Rolls-Royce paling mahal yang pernah dijual kepada pelanggannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required