Mitsubishi Fuso eCanter mula dikeluarkan di Eropah – trak kegunaan ringan elektrik penuh pertama di dunia

Mitsubishi Fuso eCanter mula dikeluarkan di Eropah – trak kegunaan ringan elektrik penuh pertama di dunia

Mulanya, Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) mengeluarkan eCanter – trak kegunaan ringan kuasa elektrik penuh – hanya untuk pasaran Jepun dengan Seven-Eleven Co., Ltd menjadi pelanggan komersial pertama dengan pembelian sebanyak 25 unit.

Kini, pengeluaran trak tersebut sudah dimulakan di Tramagal, Portugal, untuk pasaran Eropah dan Amerika Syarikat. Menurut MFTBC, kerajaan Portugal sudah menyokong langkah pembangunan eCanter sejak tahun 2010 lagi, dan langkah ini dianggap penting untuk memenuhi permintaan terhadap trak mesra alam di bandar-bandar besar.

eCanter adalah jawapan Fuso untuk trak tanpa emisi dan tanpa bunyi. Kuasa yang menggerakkannya datang daripada enam pek bateri lithium ion voltan tinggi 420 V, dan setiap satunya mempunyai kuasa 13.8 kWh. Dengan caj penuh, trak ini boleh bergerak sehingga 100 km dan mengangkat berat dua hingga tiga tan, bergantung kepada bentuk badannya.

Mitsubishi Fuso eCanter mula dikeluarkan di Eropah – trak kegunaan ringan elektrik penuh pertama di dunia

Ia mendapat manfaat daripada ujian menyeluruh yang diadakan terhadap pelanggan di Portugal dan Jerman, dengan unit pra-produksi yang dikeluarkan antara tahun 2014 dan 2017. Jika dibandingkan dengan trak diesel, ia menawarkan penjimatan kos operasi sehingga 1,000 Euro (RM5,061) bagi setiap 10,000 kilometer.

Selain trak kuasa elektrik ini, Fuso juga mempunyai trak mesra alam lain yang antaranya dikuasakan oleh enjin hibrid, iaitu pada model Canter Eco Hybrid yang sudah dikeluarkan sejak tahun 2006, manakala generasi keduanya pula dikeluarkan sejak tahun 2012.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required