GIIAS 2017: Suzuki Ignis – tiga model konsep ditunjuk

Suzuki Ignis adalah sebuah kereta kecil yang cukup menarik. Ia kecil tetapi membawa keaslian tersendiri dengan gaya yang cukup ranggi. Model yang dipasarkan di Indonesia ini diimport dari Thailand, tetapi di pasaran Jepun yang merupakan tempat asalnya, penampilannya tidak banyak berbeza.

Antara aspek rekaan unik yang ada pada kenderaan lima tempat duduk ini adalah lampu hadapan LED besar seperti watak kartun, hud hadapan yang mempunyai salur udara tepi hiasan, tiga jalur pada tiang paling belakang dan warna bumbung yang tidak sama dengan warna badan. Ketinggian asal Ignis adalah 180 mm dan menggunakan rim 15 inci.

Jika ini tidak cukup ranggi, Suzuki cuba memberi gambaran bagaimana Ignis boleh diubah suai dan kemampuannya dengan membawa tiga model konsep ke acara pameran permotoran GIIAS 2017 di Indonesia. Salah satu daripadanya mungkin boleh menarik perhatian anda.

Model yang berwarna kuning dengan rim TE37 emas dan grafik ‘liar’ itu adalah dipanggil sebagai “Motocrosser Style”, tetapi satu lagi model iaitu S-Urban tidak kurang garangnya di mana ia juga ditinggikan dan dipasang dengan kemasan lengkuk roda lebih lebar dan penghadang bawah enjin. Bampar yang digunakan juga lebih berpetak dan kelihatan seperti bampar trak yang sering dibawa offroad.

Satu lagi model yang dinamakan sebagai G-Urban kelihatan lebih senang untuk ditiru oleh pemilik Ignis. Kereta yang berwarna biru ini mempunyai rim lebih besar, tayar nipis, kit badan dan spoiler belakang. Ia diasaskan daripada model permulaan GL (paling tinggi adalah GX) dan tidak mempunyai lampu siang LED.

Suzuki Ignis dikuasakan oleh enjin 1.2 liter VVT dan ia mampu menghasilkan sebanyak 83 PS kuasa dan 113 Nm tork, dipadankan dengan sama ada transmisi manual lima kelajuan atau automatik dengan mod manual AGS lima kelajuan. Harga jualan di Indonesia adalah dari Rp 139,500,000 (RM44,849) hingga Rp 169,500,000 (RM54,494).

GALERI: Suzuki Ignis S-Urban Concept


GALERI: Suzuki Ignis G-Urban Concept

GALERI: Suzuki Ignis Motocrosser Style Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required