Renault SYMBIOZ Concept – kombo kereta dan rumah

Renault SYMBIOZ Concept – kombo kereta dan rumah

Peneraju kenderaan elektrik di Eropah, iaitu Renault telah membawa satu konsep yang berlainan ke Frankfurt Motor Show tahun ini melalui SYMBIOZ Concept. Dikatakan sebegitu kerana kereta yang ditunjukkan ini, datang sekali dengan sebuah rumah, dan merupakan yang pertama di dalam industri. Renault memberitahu, “SYMBIOZ adalah kereta dan rumah yang boleh bekerjasama secara harmoni.”

Bagi kereta itu sendiri, ia adalah dikuasakan oleh dua motor eletrik (dengan tahap autonomous Level 4), dan kedua-duanya berada di gandar belakang – satu bagi setiap roda. Pek bateri diletakkan di bawah lantai, dan ia bukan sahaja boleh digunakan untuk menggerakkan kenderaan, malah juga boleh memberi kuasa kepada kelengkapan di rumah atau bertindak sebagai kuasa kecemasan sekiranya rumah tiada elektrik.

Renault meletakkan sasaran menjadikan SYMBIOZ Concept sebuah realiti pada tahun 2023, dan mempunyai perancangan untuk menggunakan beberapa teknologi padanya, pada kereta produksi lain. Ini termasuk teknologi Multi-Sense versi lebih maju (satu ciri yang digunakan pada Megane, Scenic, Talisman dan Espace), yang dapat melaras suasana dalam kereta mengikut mood pemandu. Kereta ini juga digunakan sebagai platform untuk menunjukkan teknologi “Easy Connect” dan “Easy Drive” mereka.

Renault mempunyai perancangan untuk menunjukkan sebuah kenderaan demonstrasi dengan banyak elemen daripada SYMBIOZ, dan akan memberi peluang kepada orang awam untuk mencubanya menjelang akhir tahun ini. Ciri-ciri dalam kenderaan ini antaranya dilakukan dengan kerjasama syarikat termasuk LG, Ubisoft, Devialet, Sanef, TomTom dan IAV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required