Tokyo 2017: Daihatsu DN Trec – SUV baru Perodua?

Tokyo 2017: Daihatsu DN Trec – SUV baru Perodua?

Selepas melihat keunikan reka bentuk pada Daihatsu DN Compagno, apa kata kita alih perhatian pula kepada sebuah lagi model yang dipertontonkan oleh syarikat itu di Tokyo hari ini. Ini mungkin juga sangat relevan untuk kita di Malaysia – Daihatsu DN Trec, sebuah rekaan konsep yang disebut-sebut akan membenihkan SUV Perodua. Biar betul?

Daihatsu DN Trec ialah rekaan konsep sebuah SUV kompak, dengan genre berkenaan sangat popular di luar Jepun. Sebagai contoh di negara kita, lihat sambutan terhadap Honda HR-V, Mazda CX-3 ada menyaingi dan Toyota C-HR pula akan datang tak lama lagi.

Tokyo 2017: Daihatsu DN Trec – SUV baru Perodua?

Kini, bayangkan pula akan ada satu lagi pilihan tawaran daripada Perodua, dengan harga yang lebih murah – sudah tentu ia akan mendapat sambutan hangat. Dengan petunjuk yang ada, misalnya dari Presiden dan CEO Perodua sendiri, Datuk Aminar Rashid Salleh pada Julai lalu berkata, Perodua sedang mempertimbangkan dengan serius untuk memperkenalkan sebuah SUV kompak.

Bagi sebuah syarikat yang banyak merahsiakan perancangan mereka, pengakuan itu boleh dikira sesuatu yang konkrit juga. “SUV menjadi sesuatu yang mendapat sambutan kini, dan walaupun ia tidak berada di dalam barisan model yang kami tawarkan kini, kami senang menjalankan kajian awal untuk memperkenalkan model seperti itu,” ujar beliau.

Jangkaan kami, melihat kepada konteks ini, dan jika dikaitkan pula dengan pengenalan model DN Trec ini, nampak gayanya perancangan itu seperti sudah berjalan dengan sangat baik – sekiranya betul SUV kompak itu nanti akan didasarkan kepada model SUV Perodua itu nanti.

Model yang dipamerkan ini dicadangkan untuk menggunakan enjin 1.2 liter hibrid dengan pilihan enjin 1.0 liter turbo. Daihatsu mengalihkan perhatian kepada teknologi hibrid dan elektrik sebagai teras untuk bergerak ke hadapan selepas ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required