Tokyo 2017: Daihatsu DN Compagno – lama dan baru

Tokyo 2017: Daihatsu DN Compagno – lama dan baru

Bagi Tokyo Motor Show 2017, Daihatsu mempamerkan lima model konsep terbaru. Paling menarik perhatian ialah model ini, Daihatsu DN Compagno. Model ini merupakan terjemahan kepada kereta coupe empat-pintu kompak penggayaan retro dengan dome roof.

Menurut Daihatsu, kereta ini memberi keutamaan kepada keselesaan yang nyaman bagi pemandu dan penumpang di hadapan, digandingkan dengan rekaan dalaman yang berkualiti tinggi. Ia bukan sebuah kereta sport, dan ia disasarkan kepada golongan “berusia yang aktif” yang ingin menikmati “gaya hidup individual”.

Ini lari daripada imej sedia ada terhadap kenderaan yang digunakan golongan berkenaan dalam mendapatkan keselesaan maksimum dan praktikaliti. Kereta selepas usia persaraan tidak lagi akan menjadi begitu membosankan dengan DN Compagno ini.

Tokyo 2017: Daihatsu DN Compagno – lama dan baru

Dan, ia bukanlah hadir tiba-tiba ke dalam imajinasi perekanya; versi asal Compagno pertama kali diperkenalkan pada 1963. Ini merupakan asal rekaan versi terbarunya – walaupun tampil dengan rekaan moden, banyak unsur yang dapat dilihat sebenarnya diwarisi dari model terdahulu Compagno ini.

Bagi enjin, ia menggunakan enjin 1.0 liter turbocaj, dengan pilihan enjin 1.2 liter hibrid. Di dalam ucapan pembukaannya, Presiden Daihatsu, Soichiro Okudaira ada menyebut bahawa hibrid dan teknologi elektrik akan menjadi teras utama masa depan Daihatsu. Ini sesuatu yang baru bagi Daihatsu, kerena syarikat itu sebelum ini pun memang mengeluarkan antara kenderaan paling cekap tenaga dan “hijau”.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required