Sepanjang 2017, selain daripada artikel-artikel yang disediakan, kami juga memberi tumpuan yang lebih banyak terhadap menerbitkan kandungan dalam bentuk video. Ia menjadi cabang tambahan kepada cara penyampaian maklumat, dan daripada sambutan yang ditunjukkan, ia menjadi semakin popular dalam kalangan pembaca.

Untuk itu, di sini kami senaraikan 10 video paling popular di paultan.org/bm sepanjang tahun 2017. Ia pengambil kira jumlah tontonan dari dua saluran utama, iaitu di Youtube serta jumlah yang lebih besar tentunya di laman Facebook rasmi kami. Jadi, agaknya, video mana yang paling banyak ditonton? Tak perlu meneka-neka lagi, ikuti saja senarai yang kami sediakan ini.

10. TINJAUAN AWAL: Ford F150 di Malaysia – RM389k

Walaupun ia sebuah model yang sangat sinonim dengan pasaran AS – dengan saiz trak yang besar, tinggi dan panjang – berita kehadiran trak pikap gergasi Ford F-150 ke pasaran Malaysia menerima sambutan yang hangat juga. Video ini berhasil menghimpun sekitar 118,000 tontonan sejak ia diterbitkan tak berapa lama dahulu pada hujung Oktober 2017.

9. TINJAUAN AWAL: Mercedes-Benz E-Class Coupe C238 di Malaysia – RM436k-RM535k

Ini merupakan satu daripada dua video berkaitan kereta dari jenama premium di Malaysia yang menarik minat ramai untuk menonton video dalam medium Bahasa Malaysia sepanjang 2017. Mercedes-Benz E-Class Coupe ini dapat menarik sebanyak kira-kira 137,000 tontonan sejak ia mula diterbitkan pertengahan September lalu hingga kini.

8. Proton Iriz versi 2017 – tanggapan awal pemanduan

Proton Iriz 2017 ketika diawal pengenalannya menerima banyak maklum balas positif, tertutama dari wakil media. Penambah baikan yang dilakukan terhadapnya bukanlah sekadar gimik pemasaran. Dan, ia menjadi “projek” terakhir agaknya sebelum pihak pengurusan Geely bergabung dan menentukan hala tuju baru dalam menentukan model-model yang akan diperkenalkan selepas ini. Video ini berjaya menghimpunkan sekitar 147,000 tontonan sejak diterbitkan Mei lalu.

7. ULASAN VIDEO: Volvo S90 T8 plug-in hybrid di Malaysia – RM369k

Ini satu lagi model kereta premium yang mendapat perhatian penonton-penonton yang lebih selesa dengan medium Bahasa Malaysia menerusi saluran kami. Volvo S90 T8 Twin Engine ini merupakan sebuah kereta dengan teknologi plug-in hybrid, dan lebih penting, ia merupakan versi pemasangan tempatan. Itu maksudnya, model ini dijual pada harga yang jauh lebih rendah, bahkan lebih rendah berbanding pesaing terdekatnya. Kalau ada belum lagi menonton video yang berjaya meraih 156,000 tontonan ini, silakan berbuat demikian.

6. TINJAUAN AWAL: Honda CR-V 2017 di Malaysia

Ini berkaitan SUV paling popular di Malaysia, bahkan sejak generasi awalnya yang diperkenalkan di sini lagi. Honda CR-V 2017 dari generasi kelimanya banyak menampilkan pembaharuan serta pertambahan ciri keselamatan – ini termasuk pilihan enjin 1.5 turbo dan pakej Honda Sensing. Video ringkas ketika pelancarannya ini berjaya mencatatkan sekitar 169,000 tontonan setakat ini.

5. ULASAN VIDEO: Yamaha NVX 155 di Malaysia – RM10,500

Walaupun secara umumnya skuter tidak menjadi pilihan yang popular dalam kalangan pengguna motosikal di Malaysia, pengenalan model skuter sporty Yamaha NVX 155 ada memberikan kesannya yang tersendiri. Dengan spesifikasi yang menarik, serta padanan tanda harganya yang masih dikira berpatutan, ramai yang ternanti-nanti ulasan videonya dalam Bahasa Malaysia. Jika anda belum tengok, jangan tunggu lama-lama; dan kalau lepas tonton terus rasa nak beli sebuah, itu di atas pilihan sendiri. Video ini mencatatkan jumlah tontonan sekitar 187,000 setakat ini.

4. Ulasan Video: Modenas Pulsar RS200 dan NS200

Modenas kembali untuk merebut semula perkongsian dalam pasaran motosikal tempatan tahun ini dengan menawarkan antaranya dua model hasil dari kerjasama Bajaj India ini, iaitu Pulsar RS200 dan versi naked Pulsar NS200. Dari tanda harga dan pengalaman tunggangannya saja, dua motosikal ini mempunyai banyak kelebihan dan berbaloi untuk dimiliki, terutama buat mereka yang ingin berjinak-jinak sebagai pemula sebelum ke motosikal yang lebih besar kuasanya. Video ini telah menarik perhatian 233,000 penonton setakat ini.

3. Mengapa anda PERLU gunakan tempat duduk keselamatan kanak-kanak – dipacu oleh Proton

Penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak di dalam kenderaan sangat penting. Dan, mungkin ada ramai juga yang tidak tahu bagaimana cara yang betul untuk memasangnya. Untuk itu, dengan kerjasama Proton, kami telah menerbitkan tiga siri video berkaitan hal ini, dan menunjukkan cara-cara yang betul pemasangan dan penggunaannya. Dengan jumlah tontonan sekitar 245,000, sekurang-kurangnya kami tahu ramai yang mendapat manfaat daripadanya, dan diharap dapat menyumbang untuk meningkatkan kesedaran lebih ramai pengguna selepas ini.

2. ULASAN VIDEO: Modenas V15 di Malaysia – RM5,989

Nampaknya tak hanya satu video tentang motosikal Modenas layak berada di dalam senarai ini. Sebuah lagi motosikal hasil kerjasama dengan Bajaj India, Modenas V15 ala cruiser/cafe racer dengan kapasiti enjin 150 cc rupa-rupanya menarik lebih banyak jumlah penonton – sekitar 266,000 tontonan. Ini mungkin juga disebabkan tanda harganya yang sangat berbaloi untuk dimiliki, atau imej retro klasik yang dibawakannya.

1. Perodua Myvi 2018 baru – review Bahasa Malaysia dengan ujian 0-100 km/j, ASA, minyak & NVH

Ini pula tidaklah mengejutkan; tempat pertama dalam senarai video paling popular ini menjadi milik Perodua Myvi 2018. Oleh kerana ia melibatkan pengluar tempatan, dengan penawaran produk untuk pasaran yang meluas, tentulah ramai orang dari segenap lapisan masyarakat berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang model ini. Maka, kami pun membikin sebuah video yang boleh saja dirujuk sebagai panduan lengkap tentang Myvi. Ia juga menjadi video paling panjang yang pernah kami rakam dan persembahkan kepada anda. Dengan jumlah tontonan setakat ini mencecah 631,000, luangkan sedikit masa dan tontonlah.