Audi bakal lancarkan sistem pengimbas tol bina-dalam bagi model-model untuk pasaran Amerika Syarikat

Audi bakal lancarkan sistem pengimbas tol bina-dalam bagi model-model untuk pasaran Amerika Syarikat

Audi mengumumkan bahawa tahun ini mereka akan memperkenalkan pengimbas tol bina dalam pada model-model keluarannya yang dijual pada pasaran Amerika Syarikat, yang membolehkan pemandu melalui tol tanpa memerlukan apa-apa peranti tambahan digunakan.

Teknologi tersebut akan dipadankan pada cermin pandang belakang, dan ia boleh dikawal menggunakan sistem infotainmen kereta berkenaan. Menurut Audi dalam satu kenyataan yang dikeluarkan, sistem yang bakal dipasang berkenaan boleh digunakan pada pelbagai tol di seluruh Amerika Syarikat dan juga sebahagian jalan di Kanada serta Mexico.

Sistem ini digelar sebagai modul tol bersepadu (ITM) dan ia dibangunkan oleh Gentex Corporation, iaitu syarikat yang membekalkan cermin pandang belakang dengan sistem anti-silau automatik yang dipadankan pada semua model keluaran Audi. Sistem ini bakal dipadankan buat pertama kali pada model A8 generasi baharu.

“Solusi pembayaran tol berasaskan cermin ini akan memberikan keselesaan untuk melalui jalan-jalan bertol dalam negara dalam masa yang sama mengurangkan serabut pada cermin hadapan serta keperluan untuk menguruskan pelbagai akaun tol,” kata Audi dalam kenyataan tersebut.

“Pemandu boleh melaras model tersebut menerusi sistem MMI kenderaan – termasuk kawalan on/off pada ITM serta menukar larasan pengguna untuk laluan HOV/HOT.” tambah kenyataan itu lagi.

Dengar macam canggih, tapi di Malaysia Perodua Myvi dah ada pengimbas Touch n’ Go bina-dalam macam sistem pada Audi ni kan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required