Kawasaki Z900 RS dilancar di M’sia – dari RM67,900

Kawasaki Z900 RS dilancar di M’sia – dari RM67,900

Kawasaki Motors Malaysia Sdn Bhd (KMSB) telah melancarkan sebuah model retro moden untuk pasaran Malaysia iaitu Z900 RS dalam dua variasi – Standard (warna hitam) pada pada harga RM67,900 dan SE (warna oren) pada harga RM69,900. Harga ini adalah termasuk GST, tetapi tanpa insurans dan kos pendaftaran lain.

Z900 RS menggunakan enjin yang sama seperti model naked Z900, iaitu unit empat silinder 948 cc, tetapi ditala semula untuk memberikan kuasa sedikit kurang, iaitu maksimum 111 hp pada 8,500 rpm dan 98.5 Nm tork pada 6,500 rpm. Transmisi pula adalah unit enam kelajuan dengan klac jenis assist and slipper.

Walaupun enjin adalah sama, kerangka Z900 RS ini adalah berlainan dengan Z900 bagi menempatkan tangki serta bentuk tempat duduk unik baginya. Baru pada motosikal ini adalah angkup brek hadapan jenis radial bersama ABS (set berkembar cakera 300 mm dan angkup monobloc empat piston) dan sistem kawalan cengkaman KTRC dua mod. Untuk brek belakang, ia masih menggunakan cakera 250 mm dan angkup dua piston.

Sesuai dengan penampilan klasiknya, bahagian meter turut direka dengan dua bahagian analog bulat (untuk laju dan rpm), manakala di tengahnya terdapat skrin LCD untuk informasi lain. Bahagian tempat duduk pula datang dalam satu unit manakala suspensi terdiri daripada fork 41 mm yang boleh dilaras sepenuhnya di hadapan dan penyerap gas di belakang. Berat motosikal ini adalah 215 kg dan ia datang dengan rim 17 inci dan tangki 17 liter.

Semasa majlis pelancaran motosikal ini, pengerusi eksekutif Kawasaki Motors Malaysia, Ahmad Faez Yahya memberitahu pasaran motosikal secara amnya di Malaysia pada bulan Januari tahun ini telah menunjukkan sedikit peningkatan berbanding tahun lalu, dan untuk keseluruhan tahun, jumlah yang hampir seperti tahun lepas disasar, iaitu 496,000 unit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required