Hyundai Kite – buggy konsep boleh masuk dalam air

Hyundai Kite – buggy konsep boleh masuk dalam air

Hyundai Motor sekali lagi bekerjasama dengan kolej rekaan yang bepusat di Turin, Itali iaitu Istituto Europeo di Design (IED), dan kali ini hasilnya adalah sebuah kenderaan konsep yang dinamakan sebagai Hyundai Kite. Kerjasama pertama dua syarikat ini adalah pada tahun 2014, melalui model sports PassoCorto.

Sekiranya anda sudah boleh meneka Hyundai Kite ini adalah sebuah buggy dua tempat duduk melalui penampilannya, ia adalah betul. Tetapi, ia juga menggunakan rekaan yang mempunyai satu kelebihan lain iaitu boleh bertukar untuk menjadi jet ski satu tempat duduk dan boleh dibawa masuk ke dalam air.

Rekaan ini dihasilkan bersama oleh 15 pelajar rekaan pengangkutan IED dan pusat rekaan Hyundai Eropah, sekaligus memberikan peluang kepada pereka muda untuk mengembangkan daya kreativiti dan mendapat lebih pengetahuan tentang proses rekaan sebenar dalam industri.

“Ini adalah antara langkah yang menunjukkan komitmen kami kepada benua ini, dengan kerjasama bersama institusi tempatan seperti IED untuk mendapatkan hasil yang berguna. Sebagai contoh, pelajar IED yang mereka PassoCorto sebelum ini iaitu Marco Gianotti sekarang bekerja sebagai pereka bahagian luar, di Hyundai,” kata ketua pereka di pusat rekaan Hyundai Eropah, Thomas Bürkle.

“Hyundai Kite adalah sebuah kenderaan yang tidak mempunyai pintu, bumbung dan tingkap, dan ia boleh dipandu atas jalan biasa dan atas air. Ia dibina atas casis monocoque, dengan panjang 3,745 mm dan tinggi 1,455 mm. Dalam kedua-dua konfigurasi penggunaan, kenderaan ini akan dipacu oleh elektrik, iaitu empat motor brushless di dalam rodanya dan turbin jet air,” tambah dekan IED, Riccardo Balbo.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required