Jeep tunjukkan tujuh model konsep kerjasama Mopar

Jeep tunjukkan tujuh model konsep kerjasama Mopar

Dalam satu acara khas untuk penggemar kenderaan pacuan empat roda Utah, Amerika Syarikat, Jeep telah mempertontonkan tujuh model konsep istimewa demi menunjukkan kepada penggemarnya idea-idea serta teknologi baru yang sedang diusahakan oleh syarikat itu.

Model pertama yang menggunakan warna perak berserta beberapa bahagian kemasan warna biru muda adalah Jeep 4Speed Concept, dikuasakan oleh enjin I-4 2.0 liter turbo bersama transmisi automatik lapan kelajuan. Keistimewaan model ini adalah ia dibina supaya menjadi ringan, dengan penggunaan gentian karbon pada bahagian hud, lengkuk roda serta ruang simpanan belakang.

Hasil daripada badan yang ringan, Jeep 4Speed ini secara sendiri telah menjadi dua inci lebih tinggi daripada Wrangler biasa dan panjang keseluruhannya juga dipendekkan sebanyak 22 inci. Tidak mengabaikan prestasi, model ini dilengkapi gandar depan dan belakang Dana 44, rim monoblock 18 inci dan tayar BF Goodrich Mud Terrain 35 inci.

Jeep Sandstorm yang berwarna kuning pekat pula diterapkan dengan inspirasi daripada jentera lumba Baja termasuk bampar yang lebih tinggi, rock rail yang diubah suai, compressor angin atas kenderaan, tempat isi minyak gaya lumba serta lampu tambahan KC Carbon.

Model ini dikuasakan oleh enjin V8 6.4 liter oleh Mopar bersama padanan transmisi manual enam kelajuan, dan turut dilengkapi dengan suspensi heavy-duty four-link di hadapan, trailing arm four-link di belakang, jarak pergerakan suspensi yang boleh mencapai 18 inci, rim 17 inci dan tayar BF Goodrich Krawler 39.5 inci.

Beberapa model yang lain juga diubah suai dengan ciri tersendiri, dan kebanyakan kelengkapan yang digunakan padanya boleh didapati dalam katalog aksesori Mopar. Namun, satu yang menarik, Jeep turut membawa sebuah model yang menggunakan badan besi asal dari tahun 1965 iaitu Wagoneer Roadtrip, namun bahagian casis serta enjinnya menggunakan teknologi moden sekarang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required