Dalam acara Digital Day, BMW telah mendedahkan perincian mengenai sistem iDrive akan datang, yang dijangka akan dilancarkan hujung tahun ini bersama SUV X5 G05 baharu. Sistem ini akan menggunakan Sistem Operasi (OS) baharu 7.0 yang menggantikan versi 6.0 yang digunakan sekarang pada barisan 5 Series, dan ia direka bagi memudahkan lagi keperluan pengguna secara individual.

Sistem infotainmen pula terus menawarkan “widgets” yang dipaparkan pada Kawalan Paparan. Setiap laman skrin mampu memuatkan empat widget ini dan secara keseluruhannya terdapat 10 laman untuk diletakkan fungsi yang paling popular mengikut kehendak pengguna (contohnya navigasi, media dan sebagainya).

Dengan tulisan dan imej yang menyerlah, sistem tersebut kini boleh menghantar informasi yang relevan pada waktu yang sesuai. Sebagai contoh, BMW berkata sistem infotainmen ini akan menunjukkan peta parkir apabila pemandu akan tiba di destinasi yang ditujui.

Sistem yang dipertingkatkan ini juga disambungkan ke profil pengguna, di mana ia boleh disambungkan menerusi kunci anda, nombor PIN sebaik sahaja anda memasuki kenderaan, malahan juga sambungan terus ke telefon pintar atau Digital Key. Anda cuma perlu memasukkan profil anda ke dala sistem dan semua kegemaran anda akan dilaraskan menerusinya.

Jika anda suka bercakap dengan kereta anda, kawalan suara juga masih ditampilkan pada sistem iDrive. Lain-lain fungsi termasuklah pengawal iDrive, kawalan sentuhan dan kawalan pergerakan – semua yang ada pada model semasa BMW.

Di samping sistem iDrive, ia juga menampilkan kluster instrumen paparan digital 12.3-inci baharu untuk pemandu. Meter bulat tradisional BMW kini digantikan dengan bentuk yang lebih bersudut meniru gaya gril BMW.

Bahagian kiri skrin tersebut menempatkan speedometer, sementara di kanan pula ditukarkan antara takometer atau paparan penggunaan bahan api, bergantung pada mod pemanduan. Jika menggunakan fungsi navigasi, peta akan dipaparkan di tengah skrin tersebut.

Selain itu, setiap mod pemanduan juga didatangkan dengan paparan tersendiri dengan menampilkan tema warna spesifik dan informasi yang relevan. Sebagai contoh, merah terang dan g-meter adalah untuk mod Sport, manakala biru dan status penjimatan pula pada mod Eco.

Sistem dengan gaya baharu ini pertama kali dipertontonkan pada model konsep 8 Series, Z4 serta X7, di mana SUV tersebut sedang dalam fasa pra-produksi.