Rossi sudah lumba sama jarak dengan pusing dunia

Rossi sudah lumba sama jarak dengan pusing dunia

Berakhirnya perlumbaan MotoGP di Jerez, Sepanyol minggu lepas menyaksikan Valentino Rossi mencatat satu lagi rekod baru yang unik iaitu jarak yang beliau pernah berlumba dalam perlumbaan ini sama dengan jarak mengelilingi satu pusingan dunia.

Jarak ini dikira daripada kali pertama Rossi berlumba dalam kejohanan MotoGP iaitu pada tahun 1996 di Litar Batu Tiga, Shah Alam dalam kategori 125. Dari situ, ia ditambah dengan jarak perlumbaan yang dilengkapkan oleh Rossi dalam kategori lain termasuk 250, 500 dan MotoGP sekarang.

Semasa bermula di Jerez, jarak yang dicatat oleh Rossi sudah mencapai 40,011.43 km, dan apabila tiba di pusingan ke 15, lengkaplah catatan beliau sama dengan pusingan satu dunia iaitu 40,075 km. Catatan lain yang dipegang oleh Rossi adalah sembilan kejuaraan dunia, 115 tempat pertama, 369 Grand Prix dan 23 musim dalam MotoGP.

Rossi sudah lumba sama jarak dengan pusing dunia

Rossi juga memegang gelaran sebagai pelumba yang paling banyak memenangi perlumbaan di Jerez, tapi untuk musim kali ini, beliau sekadar menamatkan perlumbaan di tempat kelima. Walaupun bernasib baik kerana tiga pelumba di hadapan jatuh, Rossi berpuas hati kerana telah berlumba secara maksimum.

Pusingan perlumbaan yang seterusnya akan berlangsung pada 20 Mei di litar Le Mans, Perancis dan kini Rossi berada di tangga keenam dalam kedudukan keseluruhan pelumba. Di tempat pertama adalah Marc Marquez dengan catatan 70 mata, diikuti Johann Zarco 58 mata dan Maverick Vinales 50 mata.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required