Pemandu teksi gesa Majlis Penasihat Kerajaan hapuskan Grab, serah operasi e-hailing kepada mereka

Pemandu teksi gesa Majlis Penasihat Kerajaan hapuskan Grab, serah operasi e-hailing kepada mereka

Pertubuhan Pemandu dan Pengusaha Teksi/Limosin dan Kereta Sewa Malaysia (PERTEKMA) hari ini menggesa kerajaan agar “menghapuskan” perkhidmatan e-hailing di Malaysia seperti Grab dan fokus untuk memperbaiki industri teksi di Malaysia, lapor Malay Mail. Perkara berkenaan disebut oleh presidennya Mohd Shahrir Abdul Aziz ketika menghantar cadangan tersebut kepada Majlis Penasihat Kerajaan dalam satu mesyuarat yang diadakan hari ini.

“Punca pendapatan kami telah terjejas teruk sejak perkhidmatan e-hailing seperti Grab diperkenalkan. Jika kualiti perkhidmatan kami benar-benar teruk, lakukan sesuatu untuk membetulkan kami atau tolong kami untuk memperbaikinya. Kami wujud tetapi servis e-hailing ini masih dibenarkan beroperasi dan akhirnya memonopoli industri. Kami gesa agar Grab dihapuskan dan beri operasi e-hailing kepada kami,” katanya.

Mohd Shahir turut menyatakan pertubuhannya juga mengalu-alukan pembubaran Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), yang didakwa telah mengabaikan kepentingan lebih 60,000 pemandu teksi dalam berberapa tahun kebelakangan ini. “Semua cadangan untuk memperbaiki situasi tidak pernah dilayan. Kami menulis banyak surat kepada SPAD dan juga ke kementerian, tetapi tidak berjaya.

“SPAD tidak melakukan tugas mereka dalam menjaga kami (pemandu teksi) dan juga keseluruhan industri, jadi pada pandangan kami ia tidak ada sebab untuk terus beroperasi,” katanya dan berharap agar Majlis Penasihat Kerajaan mendengar cadangan mereka. “Mereka sudah tahu tetapi mereka belum cakap apa-apa,” tambah Mohd Shahir.

Pemandu teksi gesa Majlis Penasihat Kerajaan hapuskan Grab, serah operasi e-hailing kepada mereka

Awal minggu ini juga Berita Harian telah melaporkan bahawa penasihat Big Blue Taxi Services, Datuk Shamsubaharin Ismail menyeru agar kerajaan Pakatan Harapan yang baharu ditubuhkan agar menyekat operasi Grab di Malaysia kerana di dakwa menyebabkan syarikat-syarikat dan pemandu-pemandu teksi hilang sumber pendapatan.

“Suatu ketika dulu pemandu teksi menyokong penuh usaha MyTeksi namun selepas ia berjaya ke tahap tinggi, syarikat itu memperkenalkan pula perkhidmatan kenderaan membawa penumpang tanpa lesen.

“Tindakan itu menutup periuk nasi pengusaha dan pemandu teksi, apatah lagi ia (servis e-hailing) beroperasi tanpa kawalan. Industri teksi juga meniti arus kemodenan dan bersetuju untuk menggunakan teknologi bagi perkhidmatan ini. Bagaimanapun banyak perkara yang perlu dikaji semula termasuk pengurusan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD),” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • zackayubi on May 29, 2018 at 4:02 pm

    Boleh sahaja, tapi make sure teksi cukup dan tidak terlalu mahal, sebelum ada grab penumpang perlu menunggu samapi 1 hours, yang paling sakit hati bila tunggu, depa call teksi tiada…huuu

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required