Alfa Romeo akan perkenal GTV, 8C dan dua SUV baru

Alfa Romeo akan perkenal GTV, 8C dan dua SUV baru

Baru-baru ini Alfa Romeo telah membentangkan rancangan empat tahun ke hadapan syarikat, di mana ia turut menunjukkan beberapa model baru akan masuk dalam pasaran menjelang tahun 2022. Pembuat kenderaan dari Itali ini mensasarkan untuk meliputi lebih banyak pasaran, dari 46% sekarang kepada 71%.

Perkara paling menarik yang dapat dilihat daripada perancangan ini adalah kemunculan semula dua nama ikonik iaitu GTV (Gran Turismo Veloce) dan 8C. Kedua-dua model ini akan menjadi sebahagian daripada kenderaan “istimewa” yang akan menyertai 4C Coupe dan 4C Spider.

Melihat kepada GTV yang merupakan sebuah kereta prestasi, ia akan menampilkan pembahagian berat 50:50 serta tempat duduk hingga untuk empat orang. Bagi enjin pula, ia akan datang dengan e-booster (pengecas turbo elektrik) yang dapat menghasilkan sehingga 600 hp. Turut akan diberi adalah sistem pacuan semua roda dan torque vectoring.

Untuk rekaan, kereta tersebut membawa sedikit persamaan dengan Giulia versi dua pintu yang ada sekarang, tetapi mempunyai lengkuk roda yang lebih agresif dan rekaan lampu hadapan berbeza. Perancangan Alfa Romeo ini juga ada menyatakan pengenalan platform baru, dan mungkin GTV ini nanti akan menggunakannya.

Pengenalan enjin baru juga termasuk dalam rancangan ini, bersama strategi penggerak elektrik. Ini termasuk sistem hibrid konvensional dan plug-in hybrid yang boleh memberikan jarak pergerakan menggunakan elektrik sahaja lebih 50 km dan pecutan 0-100 km/j sekitar empat saat. Enjin diesel pula tiada dalam perancangan masa hadapan Alfa.

Satu lagi model yang diberitahu akan diperkenalkan adalah 8C, yang akan datang dengan enjin twin-turbo di tengah dan gandar hadapan yang mendapat bantuan kuasa elektrik. Alfa mendakwa, sistem hibrid pada kenderaan ini (berkemungkinan adalah jenis plug-in) boleh menghasilkan sehingga 700 hp dan boleh membawa ia memecut 0-100 km/j dalam masa bawah tiga saat.

Alfa Romeo akan perkenal GTV, 8C dan dua SUV baru

Nama 8C sebelum ini digunakan pada 8C Competizione, yang dihasilkan dalam dua bentuk badan iaitu coupe dan convertible, dan masing-masing cuma dikeluarkan sebanyak 500 unit. Nama ini juga pernah digunakan pada beberapa model jalanan, lumba serta sports pada tahun 1930-an.

Selain model istimewa ini, Alfa Romeo juag akan memperbaharui model seperti Giuletta, Giulia dan Stelvio. Turut akan diperkenalkan adalah versi jarak roda panjang bagi kenderaan sedan dan SUV untuk negara seperti China yang dikata akan menjadi pasaran premium terbesar di dunia menjelang 2022.

Untuk memenuhi kemahuan pengguna terhadap model SUV, satu model kompak akan dimasukkan di bawah Stelvio, manakala model yang lebih besar akan memberi saingan kepada BMW X5, Mercedes-Benz GLE dan Audi Q7. Semua model baru ini nanti akan mempunyai sistem plug-in hybrid, ciri autonomous sehingga tahap 3 dan sistem sambungan lain. Melalui rancangan ini, Alfa Romeo mensasarkan peningkatan jualan global dari sekitar 170,000 unit kepada 400,000 unit menjelang 2022.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required