Mercedes-Benz GLE 250 d, GLE 400 4Matic telah dilancarkan di Malaysia – 3.0L V6, harga dari RM487k

2016-mercedes-benz-gle-400-suv-launch-official-001

Selain Mercedes-Benz GLC 250 4Matic, Mercedes-Benz Malaysia (MBM) turut membawa masuk model SUV mewah GLE 250 ke pasaran tempatan. Didatangkan dengan dua varian iaitu GLE 250 d dan GLE 400 4Matic, kedua-duanya telah diberi penambah baikan pada bahagian luaran dan dalaman, serta turut menampilkan teknologi baharu bagi menaik taraf penjana kuasanya.

Varian GLE 400 dijanakan oleh enjin 3.0 liter turbo berkembar V6 yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 333 PS dari 5,250 hingga 6,000 rpm dan puncak tork 480 Nm antara 1,600 hingga 4,000 rpm. Ia turut dipadankan dengan transmisi 7G-Tronic, yang mampu memacu SUV ini dari 0-100 km/j dalam hanya 6.1 saat serta mencapai kelajuan maksimum pada 247 km/j. Penggunaan bahan apinya pula tercatat sekitar 8.8 liter bagi setiap 100 km.

2016-mercedes-benz-gle-400-suv-launch-official-005

Manakala bagi varian diesel GLE 250 d 4Matic pula, ia dikuasakan oleh enjin 2.0 liter bi-turbo empat-silinder, yang telah diberi penambah baikan untuk penjimatan bahan api yang lebih optimum iaitu sekitar 5.4 liter bagi setiap 100 km. Manakala kuasa yang mampu dihamburkan mencecah 204 PS pada 3,800 rpm dan puncak tork 500 Nm antara 1,600 hingga 1,800 rpm. GLE 250 d 4Matic turut dipadankan dengan transmisi automatik 9G-Tronic, yang mampu dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 8.6 saat serta berkeupayaan mencecah kelajuan maksimum sehingga 212 km/j.

Bagi rekaan luarannya, ia telah diberi suntikan yang lebih segar berbanding model terdahulu. Bahagian hadapannya lebih berketerampilan dengan padanan gril yang berimej lebih mantap. Selain itu, lampu belakangnya juga telah direka semula serta paip ekzoz yang pula lebih menonjol.

Kedua-dua varian juga diserlahkan dengan rekaan luaran AMG Line dengan pakej pengayaan lebih elegan termasuk menampilkan rim aloi lima-jejari bersaiz 20-inci bagi GLE 250 d dan 21-inci dengan jejari-berkembar bagi GLE 400. Kedua-duanya juga ditampilkan dengan bumbung matahari.

Bagi bahagian kabinnya, antara perubahan yang dilakukan ialah roda stereng tiga-jejari baharu, corong udara tengah yang direka semula serta skrin sistem hiburan COMAND Online yang ditampilkan umpama tablet.

Kedua-dua varian juga menampilkan skrin bersaiz 8.0-inci dan sistem COMAND turut didatangkan bersama pemain DVD dan pengesan tanda trafik termasuk fungsi amaran salah jalan. Model GLE ini turut menawarkan pakej Sistem Hiburan Tempat Duduk Belakang sebagai standard termasuklah dua paparan bersaiz 20.3-inci dan kit bebas tangan Kleer.

GLE 400 juga didatangkan dengan kekemasan AMG Line untuk bahagian dalaman termasuk tempat duduk sport balutan kulit Artico buatan tangan, roda stereng sport balutan kulit Nappa, kluster instrumen dan pedal sport keluli tahan karat.

Warna baharu juga ditawarkan untuk bahagian kabin termasuk ginger beige, espresso brown, saddle brown dan porselin.

GLE turut menampilskan sistem Dynamic Selecr yang menawarkan empat mod pemanduan (Individual, Comfort, Slippery & Sport) dengan hanya memutar tombol kawalan yang terletak di konsol tengah. Malah varian GLE 400 pula ditawarkan satu lagi mod pemanduan tambahan iaitu Offroad.

Elemen standard yang turut ditawarkan bagi kedua-dua varian termasuklah lampu utama Intelligent LED, Bantuan Tambahan Lampu Tinggi Adaptif dan penutup ruang kompakmen Easy-Pack. Malah GLE 250d
turut didatangkan sengan suspensi keluli Kawalan Ketegaran sebagai standard. Manakala GLE 400 pula ditampilkan dengan suspensi Sistem Redaman Adaptif.

Bagi kit keselamatannya, GLE 250 d didatangkan dengan Collision Prevention Assist Plus dan Lane Tracking Package (Bantuan Titik Buta, Bantuan Kekal Laluan). Manakala GLE 400 pula didatangkan dengan pek Bantuan Pemanduan Tambahan termasuk Bantuan Stering, BAS PLUS dengan Bantuan Lintasan Trafik, Brek Pra-Keselematan Pengesan Penjalan Kaki, Amaran Impak Belakang, Bantuan Titik Buta Aktif dan Bantuan Kekal Laluan Aktif.

Bagi model import sepenuhnya (CBU) ini, varian Mercedes-Benz ini ditawarkan pada harga RM486,888 untuk GLE 250 d 4Matic dan RM568,888 bagi GLE 400 4Matic, kedua-duanya adalah harga atas jalan tanpa insurans. Ia turut didatangkan dengan waranti selama empat tahun tanpa had perbatuan daripada MBM.

GALERI: Mercedes-Benz GLE 400 4Matic

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required