Apple CarPlay sokong Waze, Google Maps bagi iOS 12

Apple CarPlay sokong Waze, Google Maps bagi iOS 12

Sebelum ini Apple Carplay lebih banyak menggunakan aplikasi Apple Maps untuk navigasi, berbanding Waze dan Google Maps yang lebih kepada pengguna Adroid Auto. Walau bagaimana pun, tidak lama lagi Apple CarPlay bakal menyokong aplikasi navigasi pihak ketiga tersebut untuk sistem iOS 12 yang bakal dilancarkan untuk iPhone dan peranti iOS yang lain.

Perkara ini telah diumumkan dalam perbentangan bagi sistem operasi mobiliti baharu di Worldwide Developer Conference (WWDC) yang sedang berlangsung. Berdasarkan screenshot di atas, terpapar aplikasi Waze dan Google Maps, serta aplikasi China AutoNavi (perkhidmatan Google disekat di China).

Apple CarPlay sokong Waze, Google Maps bagi iOS 12

Buat masa ini, kami masih belum ada perincian yang lebih konkrit bagaimana sistem berkenaan bakal diimplimentasikan. Walau bagaimana pun, iOS 12 bakal diperkenalkan pada musim luruh ini, jadi ada mempunyai masa lagi sebelum mengakses aplikasi ini di dalam kenderaan. Seperti sedia maklum, sebelum ini Android Auto bekerjasama dengan Google Maps, dan Waze pula hanya ditawarkan pada hujung tahun lalu.

Walau bagaimana pun, anda hanya boleh menggunakan CarPlay sekiranya sistem infotainem atau unit utama menyokong fungsi ini. Dan berita baik diterima apabila lebih banyak pengeluar kereta dan pengeluar sistem hiburan bakal menambah ciri ini, di dalam model kereta di pasaran Malaysia, termasuk yang terkini pada Kia Picanto baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required