HSR KL-Singapura: Angka RM110 bilion adalah anggaran, turut libatkan kos tersembunyi – Azmin Ali

HSR KL-Singapura: Angka RM110 bilion adalah anggaran, turut libatkan kos tersembunyi – Azmin Ali

Berkaitan kos RM110 bilion bagi projek HSR Kuala Lumpur-Singapura, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali menjelaskan angka itu merupakan anggaran, dan jumlah akhir mungkin akan lebih rendah. Di dalam sebuah laporan oleh The Sun, Azmin menyatakan angka yang lebih tinggi itu diberikan atas sebab terdapat banyak kos tersembunyi yang tidak didedahkan sebelum ini.

Pada satu sidang Parlimen sebelum ini, Datuk Seri Najib Abdul Razak mengajukan soalan tentang bagaimana kerajaan memperoleh jumlah RM110 bilion berkenaan, dengan menambah bahawa proses tender terbuka untuk projek berkenaan hanya akan ditutup pada 28 Disember nanti.

“Seperti yang saya nyatakan, RM110 bilion itu merupakan kos anggaran selepas kiraan dilakukan oleh Kementerian Kewangan, dan bukannya kos akhir selepas tender terbuka. Sudah tentu, dalam mana-mana proses tender terbuka, akan terdapat pengurangan daripada bidaan yang dilakukan. Inilah sebabnya kerajaan PH selalu menekankan semua projek perlu dilakukan secara tender terbuka,” jelasnya.

HSR KL-Singapura: Angka RM110 bilion adalah anggaran, turut libatkan kos tersembunyi – Azmin Ali

Dalam hal berkaitan, Naib Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong turut mempersoalkan jumlah berkenaan, dan menyatakan anggaran projek berkenaan adalah antara RM55 dan RM74 bilion sahaja. Dalam jawapan balasnya, Azmin berkata; “dalam banyak kes (berkaitan projek itu), terdapat banyak kos tersembunyi yang tidak didedahkan oleh kerajaan BN sebelum ini. Dan kerajaan PH fikir adalah wajar untuk mendedahkan kos keseluruhan yang terlibat.”

Azmin juga mengesahkan terdapat klausa di dalam perjanjian dua hala dengan Singapura itu yang membenarkan salah sebuah negara menarik diri dari projek berkenaan. “Bagaimanapun, ada beberapa syarat yang perlu dipatuhi terlebih dahulu,” tambah beliau.

Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan sekiranya terdapat sebarang bayaran pampasan yang perlu dilakukan terhadap Singapura jika Malaysia menarik diri dari projek berkenaan. Sebelum ini, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, penalti sebanyak RM500 juta akan dikenakan sekiranya projek pembinaan ini dibatalkan oleh Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required