Proton Saga – imej render generasi baru, asas BMA?

Proton Saga – imej <em>render</em> generasi baru, asas BMA?

Dengan model pertama Proton hasil kerjasama Geely akan diperkenalkan tak lama lagi, iaitu sebuah SUV yang diasaskan dari Boyue, menarik juga untuk membayangkan apa gerak langkah seterusnya bagi pengenalan model baru hasil dari usaha sama dua syarikat ini.

Dilihat dari kemungkinan yang ada, Proton Saga boleh jadi model seterusnya yang dibangunkan oleh syarikat ini. Memanglah versi yang ada ketika ini masih baru, diperkenalkan pada 2016 lalu, tetapi platform yang digunakan sebenarnya sudah lama – sejak 2005 lagi.

Untuk itu, Theophilus Chin yang sinonim dengan kerja-kerja menghasilkan rekaan digital model-model bayangan yang selalu kami tampilkan kini hadir dengan satu lagi rekaan menarik – visinya terhadap model baru Proton Saga. Ia ditampilkan di sini sebagai sebuah penawaran bagi segmen B, dengan saiz yang lebih besar dan lebih mirip sebagai pesaing Honda City dan Toyota Vios.

Walaupun asasnya bukanlah dari model semasa sedia ada dari Geely, rekaan ini meminjam beberapa perincian penggayaan dari situ. Misalnya gril besar dari Emgrand GL, rekaan lampu utama, lengkuk pada fender, lampu belakang yang lebih tirus, ekzos berkembar dan lain-lain. Agak jelas bahawa model akan datang Proton nanti akan dipengaruhi oleh rekaan dari model Geely, tetapi dalam masa yang sama sentuhan rekaan khas Proton selama ini seperti “gril sayap” masih dikekalkan dalam rekaan bayangan ini.

Proton Saga – imej <em>render</em> generasi baru, asas BMA?

Apa yang lebih menarik ialah platform yang digunakan. Dengan Geely yang telah memberikan pembayang bahawa Proton akan turut memanfaatkan platform baru B-segment Modular Architecture (BMA) yang dihasilkan syarikat itu, maka sangat menarik untuk melihat hal berkenaan menjadi kenyataan kelak.

Platform berkenaan akan dibina di Asia Tenggara, dengan rekaan yang mengambil kira perkembangan teknologi termaju akan datang seperti memanduan autonomous peringkat 2 dan 3, teknologi-teknologi keselamatan serta enjin petrol baru yang akan dihasilkan oleh Geely.

Ini termasuk enjin 1.0 dan 1.5 liter turbo tiga-silinder suntikan terus, begitu juga dengan unit 1.4 liter turbo empat-silinder, serta teknologi enjin mild-hybrid, parallel hybrid dan plug-in hybrid. Anda fikir model Proton Saga generasi baru nanti akan jadi lebih menarik?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Aizuddin on Aug 01, 2018 at 3:29 pm

    Design depan macam ke arah Preve je..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Mr Md on Jun 11, 2019 at 1:58 pm

    Reka bentuk Saga Warna Biru ini Agak Menarik Tapi Hasil Model Yang Di keluarkan pada masa ini kurang menarik, Mungkin versi akan di keluarkan nanyi lebih menarik

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required