SUV pertama Proton dari Geely Boyue bakal muncul akhir 2018 dengan harga mampu milik – laporan

SUV pertama Proton dari Geely Boyue bakal muncul akhir 2018 dengan harga mampu milik – laporan

Sekali lagi, khabar mengatakan SUV pertama Proton yang akan diasaskan dari Geely Boyue akan membuat kemunculan sulung dalam bentuk produksi sebenar pada suku keempat tahun ini. Berita terbaharu berkenaan dilaporkan oleh portal Malaysian Reserve yang menyebut ada sumber memberitahu SUV dengan pemanduan sebelah kanan tersebut dijangka boleh dipandu uji pada Oktober 2018, setelah segala kelulusan diperolehi dari pihak-pihak berkuasa berkaitan.

“Proses tersebut termasuk penarafan dari Program Penilaian Kereta Baharu (NCAP) dan SIRIM sebelum ia boleh dijual dipasaran. Proses tersebut akan mengambil masa sekurang-kurangnya setahun, untuk mendapatkan kelulusan-kelulusan ini,” kata sumber tersebut kepada portal berita berkenaan. Kenyataan ini jelas sama dengan apa yang dikatakan oleh Proton sendiri tahun lalu.

Boyue pasaran China dengan pemanduan sebelah kiri yang mendarat di Malaysia tahun lalu membuat penampilan awam pertamanya pada Jun 2017. Sebelum dijual di pasaran tempatan, ia terlebih dahulu perlu disesuaikan dengan keadaan di sini serta berberapa perkara perlu direka semula bagi menjadikan ia sebuah Proton.

“Mana-mana produk yang dibawa dari Geely dan dari luar Malaysia, ia akan mengambil masa, kerana produk ini asalnya adalah pemanduan sebelah kiri, jadi untuk ditukar kepada pemanduan sebelah kanan perlu mengambil sedikit masa,” kata pengarah urusan DRB-Hicom, Datuk Seri Syed Faisal Albar September lalu.

Boyue yang dijumpai di Lebuhraya Elite semalam, tetapi masih dalam versi pemanduan sebelah kiri

“Tahap program CKD yang akan kami jalankan untuk produk baharu ini juga akan diperincikan, dan ini termasuk penghasilan versi pemanduan sebelah kanan serta komponen tempatan yang akan dihasilkan disini.

“Dalam struktur yang ada di Malaysia, sekiranya lebih banyak komponen dalam negara yang digunakan, maka banyaklah insentif yang diterima. Ini adalah antara perkara yang perlu diambil kira,” tambah Faisal.

Program penghasilan Boyue untuk versi Proton ini adalah salah satu inisiatif oleh Proton dalam perancangannya untuk kembali bangkit dan ia merupakan pelan strategik yang holistik bagi kembali menjana keuntungan. Dari segi harga pula, sumber berkenaan menyatakan ia akan ditetapkan dalam julat yang mampu milik.

“Geely Boyue sekarang ini dijual pada harga sekitar RM68,500 (110,000 yuan) di China, manakala saingannya seperti Honda CR-V dan Mazda CX-5 dijual pada harga lebih dari RM100,000. Tetapi ciri-ciri yang ditawarkan, harga mampu milik dan rekaan menarik (Boyue versi Proton tersebut) akan mengubah pasaran SUV,” dakwa sumber tersebut lagi.

Laporan berkenaan turut menyebut bahawa kilang Proton di Tanjong Malim akan mampu untuk menyokong produksi SUV ini pada pertengahan 2018. Untuk pengetahuan anda, Boyue merupakan sebuah SUV yang direka oleh bekas pereka Volvo, Peter Horbury. Ia merupakan SUV segmen-C dengan bentangan lima-tempat duduk, berukuran 4.5 meter panjang.

Untuk pasaran China, Boyue dijana dengan berberapa pilihan enjin termasuk 2.4 liter NA berkuasa 162 hp/210 Nm dan juga versi 1.8 liter turbo berkuasa 163 hp/250 Nm. Enjin-enjin tersebut dipadankan dengan sama ada transmisi enam-kelajuan manual atau automatik, bergantung pada pilihan enjin.

Model pasaran China juga diberikan pelbagai ciri menarik antaranya skrin sesentuh lapan-inci dengan sokongan Apple CarPlay/Android Auto dan juga kelengkapan keselamatan aktif seperti amaran keluar lorong serta cruise control adaptif. Wakil kami telah pun menguji SUV ini di China tahun lalu, dan anda boleh baca ulasannya DI SINI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Alson P on Jan 07, 2018 at 11:41 pm

    Cadangan harga harga Proton Boyue dari RM68,500 hingga RM86,500.. Bergantung kepada Varian, tidaklah keterlaluan harganya untuk boyue 1.8L NA / TGDI..

    Untuk versi 2.4L NA / TGDI boleh diperkenalkan kemudian jika ada permintaan tinggi.. Dengan harganya sedikit lebih tinggi dan ciri² yang lebih modern..

    Like or Dislike: Thumb up 12 Thumb down 3
  • Kamarolzaman haron on Apr 12, 2018 at 2:01 pm

    Need to know more

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • rosli on Jul 12, 2018 at 12:34 pm

    harga suv malaysia ni sepatutnya harga 60,000 ke 70,000 sahaja sebab kereta tempatan.

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
  • Proton on Sep 07, 2018 at 7:11 pm

    70k ++…harga yg paling bernas rasanya….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Golden Pheonix on Sep 18, 2018 at 5:02 am

    Hargd Proton tak boleh melebihi 80k sebab local car, lepas tu ramai yang feedback kalau atas 80k dia org prefer Honda city.

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
  • KOGULE KRISHNAN on Sep 30, 2018 at 5:30 pm

    PROTON MODEL SUV X7 NI KENAPA BELUM MASUK SHOWROOM????

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • putra on Oct 10, 2018 at 8:36 pm

    please give more detail about this car

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required