Geely Boyue muncul buat pertama kali di Malaysia

Geely Boyue muncul buat pertama kali di Malaysia

Bulan lalu, Proton telah mengesahkan bahawa Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd diterima sebagai rakan strategik asing (FSP) dan pada hari perjanjian tersebut ditandatangani, Geely terus mengumumkan bahawa antara model terawal yang akan digunakan sebagai asas untuk model yang akan dipasarkan di Malaysia adalah Boyue.

Hari ini, SUV yang juga adalah model paling laris Geely itu membuat penampilan pertama di Malaysia, dalam satu majlis yang diadakan di Kuala Lumpur. Di China sendiri, orang ramai mempunyai pilihan dua enjin untuk Boyue iaitu 2.0 liter NA dan 1.8L turbo, tetapi semasa pembentangan di majlis menandatangani perjanjian bersama Proton, SUV tersebut ditunjukkan dengan pilihan enjin 1.8 L turbo berkuasa 163 hp/ 250 Nm, dan 2.4L N/A 162 hp/ 210 Nm.

Boyue adalah antara hasil rekaan daripada bekas pereka Volvo iaitu Peter Horbury yang kini mengetuai studio rekaan Geely di Gothenburg, Shanghai, Barcelona dan Los Angeles (ditambah dengan Tanjung Malim selepas ini).

Selain rekaan yang moden, SUV ini juga mempunyai kelengkapan yang berteknologi canggih termasuk skrin 8 inci, sambungan Apple CarPlay/Android Auto dan pakej keselamatan yang termasuk Lane Departure Warning dan Adaptive Cruise Control (ACC). Dalam majlis yang diadakan hari ini, pengarah urusan kumpulan DRB-HICOM Berhad, Datuk Seri Syed Faisal Albar menyatakan bahawa Boyue mempunyai ciri sambungan internet dan pengecaman suara (tetapi setakat ini hanya Bahasa Mandarin).

Jika Boyue ini diambil sebagai asas, dan luarannya diubah mengikut identiti Proton, kami telah mengeluarkan imej render bagaimana ia mungkin akan kelihatan di sini. Selain itu, MIMOS juga ada menghasilkan satu lukisan sebuah model Proton yang menggunakan platform Boyue, tetapi dinamakan sebagai Bayu.

Apabila ditanya berkenaan harga dan bila SUV Proton berasaskan Boyue ini akan berada di pasaran, wakil Proton dan Geely menyatakan, sudah tentu mereka mahu ia berlaku secepat mungkin. Walaubagaimanapun, banyak perkara masih perlu diambil kira termasuk sama ada untuk membawa unit import (CBU) terlebih dahulu atau berapa banyak alat ganti keluaran tempatan yang akan diguna.


GALERI: Geely Boyue pasaran China

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • SUV ini jika 1.8 below 90k dan 2.0 below 110k rasanya boleh jual . dan pastikan service selepas jualan di pertingkatkan.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required