MIMOS hasilkan lakaran awal SUV dikenali dengan nama Proton Bayu, diasaskan daripada Geely Boyue

MIMOS hasilkan lakaran awal SUV dikenali dengan nama Proton Bayu, diasaskan daripada Geely Boyue

Selepas menghasilkan rekaan digital bagi dua rekaan model Proton sebelum ini – Suparima X dan Suprima R, Saharuddin Busri dari Pusat Rekaan MIMOS tampil pula dalam imej terbaru – lakaran awal rekaan sebuah SUV untuk Proton, yang diberi nama Proton Bayu.

Ia tentunya diambil berasaskan model Geely Boyue, yang diumumkan akan menjadi antara model terawal yang akan dipasang dan ditawarkan hasil kerjasama Proton dan Geely.

Dari imej ini, memang jelas rekaan umum yang digunakan adalah dari model Geely Boyue yang pernah kami tampilkan sebelum ini. Namun, terdapat beberapa perubahan reka bentuk yang dilakukan untuk membezakan antara dua model terbabit.

MIMOS hasilkan lakaran awal SUV dikenali dengan nama Proton Bayu, diasaskan daripada Geely Boyue

Paling ketara ialah kemasan krom dalam bentuk L dari C-Pillar ke bahagian hadapan, sekaligus melengkapi rekaan yang sapa pada bahagian bumbung dan juga bawah pintu. Ia diteruskan juga pada bahagian spoiler belakang.

Rekaan lampu belakang two-piece juga ada kelainan, dengan bahagian bawah bampar belakang turut menampilkan sentuhan yang lebih ringkas dengan hujung ekzos hadir bersama kemasan krom juga. Ruang logo juga sudah digantikan dengan lingkar luaran logo Proton.

Rekaan-rekaan ini serta yang sebelumnya ditunjukkan kepada umum adalah untuk memperlihat kemampuan MIMOS dalam menghasilkan rekaan bagi sektor automotif, dan ingin menawarkan kepakaran itu kepada industri. Pusat rekaan itu juga pernah menerima anugerah berprestij, Red Dot Design Award dan menerima pengiktirafan diperingkat global.

Apa pandangan anda tentang rekaan SUV ini? Jika berjaya menjadi kenyataan kelak, ia mungkin SUV pertama Proton yang akan masuk pasaran. Sebelum ini, sebuah lagi imej render SUV Proton dari Geely Boyue turut pernah kami tampilkan.

GALERI: Geely Boyue

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Ghazali Mohd Yusof on Jun 01, 2017 at 12:37 pm

    I have an Exora. Before this I have a Renault Espace. My only complain on exora is the seat and ergonomics. All passengers and Driver complain of body aches after long journeys with exora. Not with Espace though. To a lesser extend, perdana (2nd generation) suffer from similar shortcoming, this time am comparing it with Xsara picasso. Even peugeot 505 and 504 are far more comfortable than perdana. Proton should rectify this of it wants to capture markets

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 1
    • proton lover on Jun 01, 2017 at 8:15 pm

      Exactly. I own a preve and im also facing same problem. My shoulder, back and neck all got pain. But handling and pickup are impressive. I think the throttle and brake pads are far too high. Proton cars need telescopic and electric power steering too. Hope proton will do something.

      Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • MOHAMAD ISMAIL BIN ANGU on Jun 01, 2017 at 10:54 pm

    Bhgn lampu belakang x secantik model Geely. Stail lampu belakang Geely lebih cantik.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required