Harley-Davidson FXDR 114 2019 lebih ringan, berkuasa

Harley-Davidson FXDR 114 2019 lebih ringan, berkuasa

Menunjukkan mereka telah bersedia untuk memasuki ke era moden, Harley-Davidson telah melancarkan model baru FXDR 114 2019, dan ini adalah sebuah model cruiser sport yang bersaing terus dengan model seperti Ducati Diavel. Harganya di Amerika Syarikat (AS) bermula USD 21,439 (RM87,964) untuk model asas.

FXDR 114 2019 adalah sebuah model yang dibangunkan ke arah prestasi kerana ia menggunakan versi enjin V-Twin Milwaukee-Eight 114 (1,868 cc) yang dinaik taraf dengan penapis serta laluan udara yang lebih besar, mampu menghasilkan sehingga 160 Nm tork pada 3,500 rpm.

Kemudiannya, berat keseluruhan motosikal juga dikurangkan dengan bantuan kelengkapan seperti lengan ayun aluminium (-4.6 kg berbanding lengan ayun besi), subframe aluminium yang dikimpal dan bahagian ekor yang diperbuat daripada bahan komposit.

Secara keseluruhannya, FXDR 114 2019 ini mencatat berat siap dengan semua bendalir dan bahan api 303 kg, dan ia mempunyai ketinggian tempat duduk cuma 720 mm. Turut menyumbang kepada pengurangan berat adalah unit rim aluminium yang diperkuat 19 inci di hadapan manakala di belakang menggunakan rim 18 inci yang lebar.

Untuk memastikan prestasi yang berpadanan pada aspek lain, model ini turut didatangkan dengan fork hadapan USD 43 mm, brek cakera berkembar 300 mm dengan angkup empat piston di hadapan, dan cakera terapung serta angkup dua piston di belakang. Suspensi belakang pula menggunakan satu penyerap monoshock.

Pada bahagian elektrik, FXDR 114 2019 dinaik taraf dengan unit LED untuk semua lampunya serta panel paparan LCD 5.4 sentimeter pada bahagian instrumen. Tangki bahan api yang disediakan pula mempunyai kapasiti 16.7 liter, dan H-D memberitahu model ini boleh mengambil selekoh sehingga condong 32 darjah.

Kelengkapan lain yang ada pada FXDR 114 adalah termasuk sistem tanpa kuci, sistem keselamatan H-D Smart Security dan soket pengecas USB. Pelanggan di AS mempunyai enam pilihan warna untuk FXDR ini iaitu Vivid Black, Black Denim, Industrial Gray Denim, Wicked Red Denim, Bonneville Salt Denim dan Rawhide Denim.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required