Vauxhall/Opel GT X Experimental Concept didedah

Vauxhall/Opel GT X Experimental Concept didedah

Vauxhall, bersama syarikat induknya iaitu Opel telah menunjukkan sebuah model konsep baru yang menggambarkan hala tuju rekaan untuk jenama itu pada masa hadapan. Dipanggil sebagai GT X Experimental, model konsep ini menggunakan bentuk ala coupe pada sebuah SUV kompak.

Dari aspek rekaan, model konsep ini permukaan yang licin dan mengalir, dengan lengkuk roda yang gemuk pada bahagian belakang. Bahagian tengah badan kenderaan ini dicati dengan warna kelabu terang manakala bahagian atas – yang termasuk bonet, bumbung dan bahagian bawah pintu serta bampar diwarnakan biru gelap.

Kemudiannya, kemasan yang berwarna kuning terang membantu menjelaskan bentuk bumbungnya, dan ia turut digunakan pada bahagian rim, yang menggunakan unit 17 inci sahaja, dan tidak seperti kebiasaan sebuah kereta konsep yang menggunakan unit lebih besar.

Menurut syarikat itu, muka hadapan dan belakang kenderaan ini adalah petunjuk jelas untuk model masa hadapan mereka. Gril kenderaan ini pula bertindak sebagai kerangka untuk pelbagai ciri berteknologi seperti lampu utama LED matrix serta pelbagai kamera dan pengesan lain. Turut terletak di situ adalah lampu siang LED yang juga sama seperti lampu belakang, berbentuk L.

Untuk masuk ke dalam kenderaan ini, anda boleh menggunakan empat pintu yang disediakan, dan ia boleh dibuka 90 darjah dengan pintu belakang terbuka ke belakang. Di dalam, terdapat kabin yang terang hasil daripada penggunaan kaca pada bumbung.

Vauxhall/Opel GT X Experimental Concept didedah

Papan pemukanya mengambil pendekatan minimalis dan bertumpu kepada ‘Pure Panel’ – di mana terdapat skrin lebar yang disambung dengan pelbagai fungsi kenderaan. Ini memberikan rekaan yang ringkas dan tidak memerlukan butang atau skrin tambahan untuk kawalan.

Empat tempat duduk yang ada direka supaya nampak terapung dan mewujudkan rasa lapang di dalam. Melihat kepada ukuran, kenderaan konsep ini mempunyai jarak roda 2,625 mm, panjang 4,063 mm, lebar 1,830 mm dan tinggi 1,528 mm. Kenderaan konsep ini menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya, namun spesifikasi lanjut masih belum disiarkan.

GALERI: Opel GT X Experimental Concept


GALERI: Vauxhall GT X Experimental Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required