Renault Arkana – crossover segmen-C baharu didedah

Renault Arkana – crossover segmen-C baharu didedah

Renault Arkana akhirnya telah didedah selepas ia ditunjukkan menjelang Moscow Motor Show tahun ini. Versi produksi bagi crossover segmen-C akan mula dijualkan di Rusia terlebih dahulu pada tahun hadapan sebelum memasuki pasaran lain di peringkat global, termasuk di Asia.

Menurut Renault, Arkana digambarkan sebagai “coupe crossover dengan tarikan tersendiri, bersama keunikan di antara elegan bagi sedan dan kekukuhan dari SUV”. Secara ringkasnya, ia adalah SUV yang telah disuntik dengan beberapa gaya coupe-esque untuk memberikan rupa yang lebih dinamik.

Ini paling ketara apabila kenderaan itu dilihat dari sisi, di mana bumbung kelihatan jelas. Contoh lain dengan imej ini termasuk BMW X4 (atau X6) dan Coupe Mercedes-Benz GLC (atau GLE Coupe).

Memfokuskan pada bahagian hadapan pula. Arkana memiliki persamaan dengan Kadjar, terutamanya pada bahagian gril. Walau bagaimana pun, tidak seperti adik-beradiknya, model baharu ini didatangkan dengan lampu nyalaan siang LED berbentuk-C yang menjadi sebahagian daripada lampu utama.

Renault Arkana – crossover segmen-C baharu didedah

Arkana turut didatangkan dengan gerbang roda yang lebar bagi menampakkan penampilan yang lebih sporty serta bonet yang cukup menyerlah. Di bahagian sisinya, kelihatan garisan tengah yang merentasi bahagian bawah pintu. Corong sisi tiruan di kedua-dua belah turut ditampilkan selain memilih roda bersaiz 19-inci sebagai pelengkap gaya.

Melewati bahagian belakangnya pula, gaya model famili Renault jelas kelihatan terutamanya pada bahagian lampu. Dua kluster yang disambungkan pada bahagian lampu dengan logo Renault di tengah, juga kelihatan sama seperti Megane Sedan, Talisma dan Koleos. Skid plate di bahagian hadapan dan belakang, lapisan plastik hitam di sisi dan ground clearance yang tinggi menambahkan pesona jentera in.

Renault berkata Arkana adalah model penting bagi rancangan Drive the Future, di mana perancangan untuk mengembangkan barisan produk untuk meningkatkan jualan hingga ke lima juta unit disasarkan menjelang tahun 2022.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required