Lada 4×4 Vision Concept – Niva generasi baharu?

Lada 4×4 Vision Concept – Niva generasi baharu?

Walaupun tidak membina model yang banyak, jenama automotif dari Rusia – Lada – tetap menghasilkan dua buah model ikonik untuk negara bekas Soviet berkenaan iaitu SUV Lada Niva dan sedan Lada VAZ (diasaskan dari Fiat 124). Niva yang telahpun menerjah pasaran bermula pada tahun 1977 hingga kini mungkin akan menerima model jelmaan semula pada masa hadapan apabila jenama di bawah AvtoVAZ dan dimiliki oleh Pakatan Renault-Nissan berkenaan memperkenalkan model konsep Lada 4×4 Vision pada Moscow Motor Show 2018.

SUV konsep berkenaan dihasilkan oleh sekumpulan pereka diketuai oleh Pengarah Rekaan Lada, Steve Mattin dengan jelas diinspirasikan oleh model Niva asli, terutama bentuk pada bonet hadapan dan juga fender belakang. Dengan badan yang begitu sasa dan seakan kereta perisai, Lada 4×4 Vision Concept ini diberikan rim gergasi bersaiz 21-inci, bersama lampu-lampu hadapan dan belakang menggunakan teknologi LED.

“Kami sedang menyediakan masa depan untuk Lada,” kata Mattin. “Dengan 4×4 Vision, kami mendemonstrasikan keunikkan, ekspresif, rekaan yang garang dan energetik yang berpotensi pada SUV baharu, dilakar berinspirasikan lagenda Lada 4×4 Niva,” jelasnya lagi.

Tipikal sebuah model konsep, bahagian dalaman SUV berkenaan turut menampilkan rekaan futuristik. Ia diberikan paparan instrumen digital sepenuhnya bersama skrin infotaimen dan navigasi pada bahagian tengah, bersama roda stereng yang rata pada bahagian atas dan bawah. Keseluruhan kabin model ini menerima serlahan berwarna oren.

Tiada lagi sebarang perincian teknikal didedahkan, namun model ini dikatakan dibina di atas “platform istimewa”. Unit janakuasa untuk SUV ini juga masih belum diketahui.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required