DS3 Crossback belum dilancarkan lagi, tetapi imej-imej rasminya telah mula bocor diruang forum Worldscoop diinternet, sekali gus menjadi penampilan pertama ruang publik bagi model yang bakal menjadi pesaing kepada MINI Countryman dan Audi Q2.

Rekabentuk sentuhan Perancis yang tak kurang unik dan menarik sangat jelas kelihatan. Di depan, rekaan gril hexagon yang sinonim dengan lambang DS menjadi “pengenalan” utama model ini. Lampu utama juga hadir dengan penampilan unit, dengan lampu DRL LED ditempatkan di sudut bawah pada bampar.

Jika diperhatikan dari sisi, kereta ini tetap ada kelainan yang ingin ditonjolkan. Perhatikan “sirip” yang ada pada bahagian B-pillar, juga dilanjutkan dengan bahagian panel pintu yang lebih tinggi berbanding yang di depan. Tak lupa juga bahagian pemegang pintu yang ada padanya – semua sentuhan yang jarang-jarang dilihat ada pada kereta ini.

Bahagian belakang turut meneruskan imej “tajam” yang dibawa DS3 Crossback ini. Misalnya, rekaan yang dapat dilihat pada lampu belakang yang nipis, dihubungkan dengan kemasan krom antara kedua belah sisinya – yang mirip lampu pada DS7 Crossback.

Bukaan kosong sebagai hiasan yang ada pada bamparnya pula memperlihatkan kereta ini nampak lebih lebar. Aksesori lain termasuk spoiler pada bumbung dan kemasan krom pada lampu kabus.

Beralih ke dalam kabin, lebih banyak rekaan yang menarik perhatian diberikan. Hiasan dalam bentuk permata (diamond) memenuhi elemen visual pada ruang berkenaan. Ini termasuk pada papan pemuka dan corong pendingin hawa.

Rekaan konsol tengahnya dipinjam dari model DS7 Crossback. Ini termasuk pada bahagian kluster instrumen, roda stereng serta skrin lebar yang ada ditengah. Walaupun begitu, ia tak kalah menarik untuk diteliti, terutama pada bahagian tuil pemilih serta suis-suis yang disediakan.

Perincian bagi enjin dan sistem kuasanya bagaimanapun masih belum didedahkan dan perlu menunggu sehingga model ini diperkenalkan secara rasmi tidak lama kali.