Volvo Vera – trak logistik tanpa pemandu

Volvo Truck telah memperkenalkan model konsep yang di gelar Vera iaitu trak elektrik bersendi yang mampu beroperasi sendiri tanpa pemandu. Trak yang kini masih lagi dalam proses pembangunan tersebut bukan direka untuk perjalanan jauh, tetapi untuk kegunaan jarak dekat yang berulang-ulang.

Berbanding dengan trak atau kenderaan tanpa pemandu lain, rupa Vera ini agak unik kerana ia sememangnya tiada ruang untuk pemandu mahupun pun penumpang dan ia beroperasi sepenuhnnya secara autonomous. Jadi bahagian hadapan yang leper bersama rim berdiameter besar dan tayar berprofil rendah, trak ini kelihatan sangat menarik dan futuristik.

Menurut Volvo, Vera direka untuk tugas biasa yang berulang-ulang, dalam jarak dekat, serta dengan jumlah barangan yang besar perlu dihantar secara tepat contohnya seperti di dalam kawasan pelabuhan, kilang atau gudang. Trak ini beroperasi dengan tiga jenis teknologi iaitu automasi, hubungan dan mobiliti elektronik bagi menghasilkan aliran yang optimal dalam operasi transportasi dan logistik.

Volvo Vera – trak logistik tanpa pemandu

Trak tersebut beroperasi menerusi sistem sofistikated untuk pemanduan autonomous. Ia direka agar setiap kenderaan berkenaan tahu kedudukan masing-masing bagi setiap sentimeter, dan mampu membuat analisa apa yang sedang dilakukan oleh pengguna jalan raya lain, kemudian memberikan tindak balas dalam ketepatan yang tinggi. Kesemua trak tersebut juga beroperasi dalam kadar kelajuan rendah bagi memastikan keselamatan pada tahap tertinggi.

Vera itu sendiri digerakkan dengan penjana elektrik dan ia pastinya beroperasi dengan kadar bunyi yang rendah, mengurangkan pencemaran ekzos serta menjimatkan penggunaan bahan api. Motor elektrik, sistem pacuan dan pek bateri yang digunakan pada Vera adalah sama dengan sistem yang digunakan pada trak elektrik Volvo.

Setiap trak akan dihubungkan ke pusat kawalan. Pusat berkenaan akan sentiasa memantau pergerakan pengangkutan tersebut dan memastikan kedudukan trak mengikut jadual, caj bateri, barang yang dibawa, keperluan servis dan berberapa lagi parameter lain. Dari pusat kawalan tersebut, kelajuan dan pergerakan operasi akan dilaras bagi mengelakkan tempoh menunggu yang tidak diperlukan dan meningkatkan ketepatan penghantaran.

Menerusi kaedah ini, ia akan dapat mengurangkan kerugian dengan stok penimbal, serta memastikan stok sentiasa ada. Kenderaan yang beroperasi dalam laluan yang sama akan bekerjasama bagi mewujudkan aliran yang optimal. Jadi dengan Vera, Volvo bukan sekadar menyediakan trak, tetapi menyediakan sistem pengangkutan lengkap tanpa masalah bagi memindahkan barang dari satu hab ke satu hab yang lain.

“Kami nampak peningkatan dalam e-perdagangan, serta penggunaan global secara keseluruhan dan ia tidak menunjukkan sebarang penurunan. Industri perlukan kaedah baharu bagi memenuhi permintaan dari sistem pengangkutan dalam cara yang efisien dan mampan. Oleh itu, solusi baharu perlu dibangunkan bagi melengkapkan apa yang ada sekarang,” kata Mikael Karlsson, Naib Presiden Solusi Automous Volvo.

“Sistem kami boleh dilihat sebagai penyambung bagi solusi logistik canggih yang sudah pun digunakan di dalam industri hari ini. Ia menggunakan infrastruktur yang sama, seperti kontena dan treler standard. Ini adalah mustahak kerana sistem logistik global tidak akan berubah dalam sekelip mata,” jelasnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required