DS7 Crossback E-Tense 4×4 – SUV PHEV 296 hp 4WD

DS7 Crossback E-Tense 4×4 – SUV PHEV 296 hp 4WD

Apa yang anda lihat ini adalah DS7 Crossback E-Tense 4×4, iaitu satu varian plug-in hybrid bagi SUV yang dulunya diperkenalkan pada tahun 2017. Menurut syarikat itu, model PHEV ini memberikan tanda yang penting bagi masa hadapan jenama kerana selepas ini semua model baru akan menggunakan kuasa elektrik (sama ada gabungan ataupun elektrik sahaja).

Melihat kepada penggerak kenderaan ini, ia menggunakan enjin petrol empat silinder 1.6 liter turbo yang mampu menghasilkan kuasa sebanyak 197 hp (200 PS) pada 5,500 rpm dan 300 Nm tork pada 3,000 rpm, dan dipadankan bersama transmisi automatik lapan kelajuan EAT8.

Enjin pembakaran dalaman ini kemudiannya mendapat bantuan daripada dua motor elektrik berkuasa 107 hp (109 PS atau 80 kW) yang diletakkan pada setiap gandar, untuk menghasilkan sistem pacuan semua roda. Menurut DS Automobiles, motor yang terletak di hadapan mempunyai tork yang lebih tinggi, iaitu 337 Nm berbanding 166 Nm untuk motor yang terletak di belakang.

Dengan gabungan semua sumber kuasa ini, DS7 Crossback E-Tense mampu menghasilkan kuasa keseluruhan 296 hp (300 PS) dan 450 Nm tork, seterusnya membolehkan ia memecut 0-100 km/j dalam masa 6.5 saat, manakala pecutan memotong (dari 80 km/j ke 120 km/j) dapat dilakukan dalam masa 4.4 saat. Semasa dalam mod ICE, kelajuan maksimum kenderaan ini adalah 220 km/j tetapi ia dikurangkan kepada 135 km/j apabila dalam mod elektrik penuh.

Motor elektrik pada kenderaan ini mendapat kuasa daripada bateri lithium-ion 13.2 kWh (kadar kuasa 90 kW) yang beroperasi pada kadar antara 240 hingga 400 volt, membenarkan ia bergerak sehingga 50 km (kitaran WLTP) menggunakan elektrik sahaja. Penggunaan bahan api pula terletak pada tahap 2.2 liter bagi setiap 100 km (WLTP).

Dalam keadaan asal, kereta ini bermula dalam mod tanpa emisi di mana hanya motor elektrik yang digunakan untuk bergerak. Pemandu juga boleh menukar kepada mod Hybrid yang menjadikan ICE berfungsi apabila perlu, mod Sport untuk prestasi penuh dan mod 4WD untuk cengkaman terbaik di kawasan mencabar. Mod terakhir iaitu E-Save menyimpan tenaga supaya dapat menggunakan elektrik sepenuhnya dalam 10 ke 20 km terakhir perjalanan.

Untuk mengecas, pengguna perlu mengambil masa selama dua jam menggunakan sambungan Type 2 pada pengecas 6.6 kW yang disambungkan kepada soket kuasa 32 A, manakala apabila menggunakan soket 14 A, ia mengambil masa empat jam dan lapan jam untuk soket domestik 8 A. Kuasa juga boleh dicas semula dengan sistem penjanaan semula kuasa brek atau menggunakan ICE itu sebagai generator.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required