EFKON kendali jualan dan perkhidmatan SmartTAG – turut tawarkan jenama lain untuk peranti yang sama

EFKON kendali jualan dan perkhidmatan SmartTAG – turut tawarkan jenama lain untuk peranti yang sama

Baru-baru ini, Touch ‘n Go Sdn Bhd telah mengumumkan pemberhentian penjualan peranti SmartTAG menerusi rangkaiannya serta-merta bagi memberikan laluan kepada Radio Frequency Identification (RFID) yang kini dalam peringkat percubaan terakhir.

Walau bagaimana pun, terdapat sebuah lagi syarikat swasta yang akan bertanggungjawab dalam penyediaan perkhidmatan seumpama itu iaitu EFKON Asia Sdn Bhd. Syarikat penyedia teknologi Sistem Kutipan Tol Infra-merah di lebuhraya Malaysia dari Austria, telah memberi jaminan kepada lebih empat juta pengguna di negara ini. Malahan turut memaklukan ia akan terus menyediakan sokongan jualan dan perkhidmatan bagi sistem SmartTAG.

Menjelang Oktober ini juga, EFKON Asia merancang untuk mengadakan rangkaian jualan dan perkhidmatan di seluruh negara untuk memastikan ketersediaan serta kemudahan yang lebih meluas bagi pengguna lebuhraya yang berhasrat membeli atau mendapatkan servis bagi peranti TAG Infra-merah.

EFKON kendali jualan dan perkhidmatan SmartTAG – turut tawarkan jenama lain untuk peranti yang sama

Produk EFKON telah disepadukan sebagai peranti terbina dalam beberapa model baru kereta yang diperkenalkan oleh pengeluar automotif utama di negara ini. Kadar pengeluaran kini mencecah beberapa ratus ribu unit setahun. TAG tersebut yang dihasilkan di Malaysia, turut dieksport ke Vietnam dan Indonesia yang mempunyai komuniti pengguna yang pesat berkembang.

Menurut pengarah EFKON Asia, Helmuth Blasch, sistem Kutipan Tol Infra-merah mereka juga sedia digunakan dan sesuai untuk lalu lintas aliran bebas berbilang lorong. “Di Jerman, Sistem Infra-merah yang sama telah terbukti berkesan dan boleh diharap dalam persekitaran lalu lintas aliran bebas berbilang lorong bagi kelajuan lebih daripada 120 km/j.”

Sambungnya, “Kami juga telah berjaya mengulangi ujian ini di Malaysia. Berbeza dengan penyelesaian mudah yang lain, system DSRC (Dedicated Short-Range Communication) Infra-merah juga menawarkan tahap keselamatan yang tinggi serta perlindungan dari penyalahgunaan menerusi pengklonan TAG,” ujarnya.

Peranti TAG Infra-merah boleh diperoleh dalam pelbagai jenama dan sesuai dengan sistem tol di Malaysia pada masa ini. Salah satu jenama, MaxTAG oleh Sigma Technology Sdn Bhd, sudah pun berada di pasaran melalui platform e-dagang Lazada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required