Cas EV 80% dalam masa 12 minit pada 2020 – Audi

Cas EV 80% dalam masa 12 minit pada 2020 – Audi

Menurut satu laporan Autocar, barisan kenderaan EV bagi jenama Audi akan mempunyai kemampuan pengecasan pantas; ia boleh mencapai tahap 80% penuh dalam tempoh hanya 12 minit. Model SUV Audi e-Tron yang baru saja dilancarkan, yang menjadi kenderaan elektrik sepenuhnya yang pertama buat Audi, boleh dicas sehingga 80% dalam masa 30 minit melalui pengecas 150kW DC pantas yang kini mula beredar di Eropah.

Pengecas pantas ini adalah sebahagian daripada rangakaian Ionity oleh Audi sendiri, disertai selainnya oleh jenama-jenama seperti BMW, Mercedes, Porsche dan beberapa lagi. Unit pengecas berkenaan hadir dengan keupayaan mengecas 350 kW DC. Bagaimanapun, ini hanya akan digunakan sebaik sahaja teknologi berkapasiti tinggi dibangunkan.

Jangkaannya, tempoh masa untuk perkara itu berlaku tidaklah terlalu lama lagi. Pengurus Pemasaran Produk e-tron, Johannes Eckstein memaklumkan penerbitan berkenaan, model e-tron GT yang akan datang akan menjadi kereta pertama menggunakan bateri jenis itu, dijangka pada 2020 nanti.

Ketika ini, bagi e-tron, Audi menawarkan dua penyelesaian pengecas untuk AC di rumah melalui Charging System Compact dengan kadar 11 kW untuk pasaran Eropah, dengan cas penuh mengambil masa 8.5 jam. Pasaran Amerika menerima unit yang sama, dengan kadar 9.6 kW (kurang 10 jam untuk penuh).

Yang kedua, Charging System Connect 22 kW, dengan cas penuh dalam masa 4.5 jam sahaja. Sistem ini disambungkan ke aplikasi myAudi, membolehkan pengguna untuk menentukan tempoh cas yang diinginkan dan merancang bila untuk mengecas. Kedua-duanya menggunakan penyambung Type 2, tetapi e-tron turut menggunakan Combined Charging System (CSS) standard untuk cas pantas DC.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required