Indian FTR 1200 guna badan flat tracker, enjin 1,200 cc

Indian FTR 1200 guna badan <em>flat tracker</em>, enjin 1,200 cc

Sementara masih banyak pengeluar yang menunggu sehingga hari pembukaan rasmi pameran INTERMOT di Jerman untuk menunjukkan motosikal terbaru mereka, Indian telah mengambil langkah lebih awal untuk memperkenalkan FTR 1200 dan FTR 1200 S. Ini adalah model yang mengambil inspirasi daripada model flat tracker terkenal mereka iaitu FTR 750.

Walaubagaimanapun, ia datang dengan enjin baru yang lebih besar iaitu unit V-twin 1,203 cc dengan empat injap bagi setiap silinder, menghasilkan kuasa sebanyak 120 hp pada 8,250 rpm dan 115 Nm tork pada 6,000 rpm. Nisbah mampatan enjin ini adalah 12.5:1 dan ia menggunakan sistem suntikan bahan api dengan throttle body Mikuni, ditala supaya dapat memberikan tindak balas yang baik pada kadar rpm rendah.

Bagi memastikan kuasa dapat disampaikan dengan baik ke tayar belakang, motosikal ini menggunakan kotak gear enam kelajuan dengan klac jenis slipper serta sistem pacuan rantai. Tinggi tempat duduk adalah 805 mm manakala untuk suspensi, terdapat fork USD di hadapan dan monoshock di belakang. Kedua-duanya juga boleh dilaras (bergantung kepada spesifikasi).

Brek yang digunakan untuk motosikal ini adalah daripada Brembo, dengan set berkembar angkup M4.32 serta cakera 320 mm di hadapan, dan angkup tunggal serta cakera 265 mm di belakang. Rim pula bersaiz 19 inci di hadapan, 18 inci di belakang dan tangki bahan api berkapasiti 13 liter.

Untuk memastikan berat serta kekuatan yang optimum, Indian telah menggunakan kerangka jenis Trellis pada FTR 1200, sementara sub-frame belakang pula dibuat daripada aluminium. Kebanyakan tapak dan komponen lain pada motosikal ini juga menggunakan aluminium, menghasilkan berat keseluruhan 221 kg.

Walaupun nampak seperti motosikal lumba, FTR 1200 masih mempunyai kelengkapan moden seperti sistem brek ABS two-channel, semua lampu jenis LED serta cruise control. Pemilik yang memilih FTR 1200 dengan suspensi boleh laras sepenuhnya juga akan menerima kawalan cengkaman tiga mod serta panel instrumen TFT-LCD.

Bagi model FTR 1200 standard, ia cuma ditawarkan dalam satu warna iaitu Thunder Black, tetapi bagi FTR 1200 S, ia didatangkan dengan tiga pilihan warna iaitu Indian Motorcycle Red/Steel Grey, Titanium Metallic/Thunder Black Pearl dan Race Replica. Model ini akan berada di wakil pengedar Indian menjelang pertengahan tahun 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required