Hyundai Tucson faceliftteaser pasaran M’sia disiar

Hyundai Tucson <em>facelift</em> – <em>teaser</em> pasaran M’sia disiar

Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) telah menyiarkan imej teaser di laman Facebook mereka untuk SUV baharu yang akan dilancarkan tidak lama lagi. Barisan model-model SUV baharu Hyundai – Santa Fe dan Kona – kini menampilkan muka yang hampir serupa, namun dari saiz dan bayangan badan, serta tiada lampu nyalaan siang tirus mukanya, model yang akan dilancarkan ini adalah SUV segmen-C, Tucson facelift.

Model ini telah diperkenalkan pada New York International Auto Show 2018 yang berlangsung Mac lalu. Ia diberikan berberapa perubahan kecil pada bahagian luar, namun di dalam kabin, Tucson facelift diberikan rekaan baharu pada bahagian atas papan pemuka. Ia direka seakan Santa-Fe generasi keempat dengan rekaan skrin terapung dan berberapa elemen lain.

Untuk pasaran Amerika, Tucson facelift dijana enjin 2.0 liter berkuasa 164 hp/205 Nm dan 2.4 liter NA berkuasa 181 hp/237 Nm. Enjin 2.4 liter tersebut kini menggantikan model yang dijana enjin 1.6 liter turbo T-GDI terdahulu, manakala kedua-dua pilihan janakuasa digandingkan dengan kotak gear enam-kelajuan automatik.

Pasaran lain masih kekal dengan pilihan enjin 1.6 liter petrol turbo berkenaan yang mampu menjana 174 hp (dengan transmisi enam-kelajuan manual atau tuuh kelajuan auto DCT, FWD atau AWD) serta pilihan enjin turbodiesel.

Bagi pasaran Eropah pula, enjin turbodiesel berkuasa 186 PS turut digandingkan dengan sistem hibrid ringkas 48-volt sama seperti Kia Sportage facelift. Sistem tersebut terdiri dari generator penghidup, penukar voltan rendah DC/DC, unit inverter dan juga bateri lithium-ion 0.44 kWh yang mampu memberikan tujahan elektrik sehingga 12 kW (16 hp) ketika SUV ini dipecut agresif.

Bagi spesifikasi pasaran Malaysia, kita masih lagi perlu menunggu hari pelancarannya, dan mungkin lebih pendedahan akan disiarkan dalam teaser selanjutnya.

GALERI: Hyundai Tucson facelift pasaran Eropah

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required