Kia Sportage facelift kini didedahkan secara rasmi

Kia Sportage <em>facelift</em> kini didedahkan secara rasmi

Selepas dilihat sedang diuji serta berita berkaitan penawaran enjin diesel mild-hybrid baru sebelum ini, Kia Sportage facelift kini dengan rasminya didedahkan. Ia kurang tiga tahun selepas pengenalan model generasi ke-empat berkenaan. Antara lain, penampilannya kini ada perubahan, serta sistem keselamatan dan teknologi infotainmen juga dipertingkat.

Antara yang baru ialah rekaan bampar depan dan belakang, serta bahagian lampunya yang direka semula. DRL pula terdiri daripada empat lampu LED, sama seperti yang ada pada Cerato dan Ceed terbaru. Variasi GT-Line yang dilihat di sini datang dengan gril radiator hitam berkilat, skid plate dalam tema yang sama serta kemasan krom hitam pada dasar kerangka pintu dan rekaan belakang.

Rim aloi 19-inci unik pada GT-Line ini diberi rekaan baru (varian lain menggunakan rim 17 dan 16 inci), dengan semua model dilengkapi dengan saluran ekzos belakang berkembar serta lampu kabus “ice cube” yang diperkemas.

Tak banyak pembaharuan dilakukan untuk bahagian dalam. Yang diberikan sentuhan baru ialah pad stereng dan kluster instrumen serta balutan tempat duduk dalam dua tona warna hitam dan kelabu. Bagi model GT-Line, ia mengguakan material kulit hitam/kelabu atau pilihan kulit warna hitam dengan perincian merah.

Kia Sportage <em>facelift</em> kini didedahkan secara rasmi

Pembaharuan paling besar tentulah sistem janaan mild-hybrid EcoDynamic+ 48V diesel baru. Ini merupakan permulaan kepada pengenalan teknologi elektrifikasi bagi barisan kenderaan keluaran syarikat Korea ini, yang mensasar untuk menperkenalkan 16 kenderaan dengan sistem janaan termaju menjelang 2025.

Sistem EcoDynamincs+ terdiri daripada bateri lithium-ion tambahan 0.46 kWh 48 volt serta unit penghidup-generator mild-hybrid (MHSG) yang baru. Dihubung menggunakan tali sawat kepada aci engkol (crankshaft) enjin diesel, sistem berkenaan menawarkan dua mod operasi, motor dan generator, dengan peralihannya dikawal secara elektronik.

Ketika meningkatkan kelajuan, MHSG menyediakan sehingga 10 kW (13 hp) bantuan kuasa elektrik ke bahagian penjana kuasanya dalam mod motor, memberikan tork tambahan dan meningkatkan prestasi ketika pecutan pantas, atau pun mengurangkan beban enjin ketika pecutan biasa.

Kia Sportage <em>facelift</em> kini didedahkan secara rasmi

Kia menyatakan sistem berkenaan akan membantu mengurangkan pembebasan CO2 sebanyak 4% jika mengikut prosedur ujian kenderaan ringan (WLTP) dan 7% jika mengikut kitaran NEDC.

Selain itu, enjin 1.7 liter CRDi telah digantikan dengan enjin baru 1.6 liter U3 CRDi, yang menurut Kia menjadi enjin diesel paling bersih yang pernah dihasilkan. Ia menjana 115 atau 136 PS, dengan model janaan kuasa yang lebih tinggi hadir dengan sistem pacuan semua roda dan transmisi tujuh kelajuan klac berkembar.

Model facelift ini juga menerima sistem bantuan pemanduan terkini Kia, termasuk Smart Cruise Control dan fungsi Start & Go, tinjauan sekeliling serta Amaran Perhatian Pemandu. Pelanggan di Eropah boleh memilih antara skrin sentuh 7-inci atau unit 8-inci tanpa bingkai yang baru.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required