Kia Sportage bakal hadir dengan ciri EcoDynamics+

Kia Sportage bakal hadir dengan ciri EcoDynamics+

Kia bakal memperkenalkan sistem janaan kuasa diesel mild-hybrid 48V pada separuh kedua tahun ini. Dikenali sebagai sistem EcoDynamincs+, ia menampilkan bateri lithium-ion tambahan 0.46 kWh 48 volt serta unit penghidup-generator mild-hybrid (MHSG) yang baru.

Dihubung menggunakan tali sawat kepada aci engkol (crankshaft) enjin diesel, sistem berkenaan menawarkan dua mod operasi, motor dan generator, dengan peralihannya dikawal secara elektronik. Ketika meningkatkan kelajuan, MHSG menyediakan sehingga 10 kW (13 hp) bantuan kuasa elektrik ke bahagian penjana kuasanya dalam mod motor, memberikan tork tambahan dan meningkatkan prestasi ketika pecutan pantas, atau pun mengurangkan beban enjin ketika pecutan biasa.

Ketika mengurangkan pecutan pula, sistem akan beralih kepada mod generator, menyalurkan tenaga dari aci engkol untuk mengecas bateri ketika dalam pergerakan. Kuasa bateri turut akan digunakan untuk menyediakan fungsi Moving Stop & Start yang baru.

Sekiranya beteri mempunyai cas yang mencukupi, enjin diesel akan dimatikan secara automatik ketika pengurangan kelajuan dalam kedudukan gear dan membrek. Enjinnya akan dihidupkan semula secara tidak ketara ketika pemandu menekan semula pedal minyak.

Kia Sportage bakal hadir dengan ciri EcoDynamics+

Kia menyatakan sistem berkenaan akan membantu mengurangkan pembebasan CO2 sebanyak 4% jika mengikut prosedur ujian kenderaan ringan (WLTP) dan 7% jika mengikut kiraan NEDC.

Pakej dalam saiz yang kompak bermakna sistem ini dengan mudah boleh disepadukan pada binaan sedia ada. Dalam keadaan biasa, bateri 48V akan diletakkan di bawah lantai but. Bagi MHSG di ruang enjin juga sama – tidak perlu dipakejkan semula.

Sistem mild-hybrid EcoDynamics+ ini serasi untuk digunakan dengan transmisi manual dan juga automatik dan boleh berfungsi dengan mana-mana tataan sistem pacuan – roda depan, belakang dan semua roda. Ia juga boleh digunakan selain ke atas enjin diesel. Selepas Kia Sportage facelift yang akan menjadi model pertama ditawarkan dengan ciri ini, Kia Ceed pula akan menyusul.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required