Perodua rangkum teaser SUV D38L dalam satu video

Sebelum ini, Perodua ada keluarkan tiga iklan teaser berkaitan model SUV yang dikenali dengan kod nama D38L yang akan dilancarkan tidak lama lagi. Terbaru, syarikat itu mendedahkan pula sebuah video iklan, juga sekadar tinjauan awal yang merangkum ketiga-tiga iklan ringkas yang sudah dikongsikan dengan khalayak awam sejak beberapa minggu ini.

Iklan teaser pertama, dengan slogan “Something Exciting Is Coming” mendedahkan dengan agak jelas bahawa ia merupakan sebuah model SUV tujuh-tempat duduk, dengan pandangan sisi kenderaan terbabit – yang dengan segera boleh dilihat persamaannya dengan model Toyota Rush – disamping info yang menekankan ia mesra “subsidi petrol”.

Ini memberi petunjuk bahawa D38L ini nanti akan menggunakan enjin 1.5 liter, sama seperti Rush yang juga menggunakan enjin sama yang sebelum ini digunakan pada Perodua Myvi; enjin 2NR Dual VVT-i. Kadar penggunaan minyak juga menjadi taruhan, dengan bacaan 15.6 km/l.

Bagi teaser kedua pula, bahagian depan SUV ini mula ditunjukkan dengan agak jelas. Dan, lebih menarik, ia juga mengetengahkan ciri keselamatan yang ada; dilengkapi dengan enam beg udara dan sistem keselamatan Advanced Safety Assist (ASA). Tetapi, bagi penawaran terbaru kali ini, sistem berkenaan telah dikemaskini kepada ASA 2.0 dengan tambahan ciri pengesanan pejalan kaki.

Gril pada SUV Perodua ini mempunyai lebih satu bilah; di kedudukan kedua, ia bertindak sebagai sayap bagi logo Perodua yang ditempatkan di tengahnya. Satu bilah krom dalam warna yang lebih cerah pula menghubungkan DRL dari kedua-dua sisi, dengan ketebalan yang sama. Lihat lebih dekat, DRL juga berbeza, mempunyai dua jalur berbanding Toyota Rush.

Iklan teaser ketiga pula memperlihatkan bahagian belakang SUV berkenaan, bersekali dengan jenis enjin, penggunaan petrol serta ciri Eco Idle. Sekali lagi, ia mirip enjin yang ada pada Myvi, yang menjana sebanyak 102 hp/136 Nm dan menggunakan sekitar 20.1 km/l – hatchback itu seberat 1,015 kg. Namun, untuk SUV ini, ia pastinya hadir dengan rekaan badan yang lebih besar dan berat. Tentu enjin walaupun dari jenis yang sama, akan ditala untuk kesesuaian sebuah SUV.

Semakin banyak iklan teaser ditunjuk, maka semakin rancak promosi yang Perodua lakukan terhadap model ini. Apa maknanya semua ini? Kemungkinan besar, model terbabit sudah bersedia untuk memasuki pasaran, hanya menunggu masa untuk dilancarkan secara rasmi. Boleh teka bila agaknya model ini akan dilancarkan?

Kita juga boleh mengandaikan bahawa SUV Perodua nanti akan dijual pada harga yang lebih rendah berbanding “saudaranya” yang dipasarkan oleh Toyota; harga anggaran bagi Rush ialah dari RM93k hingga RM98k. Pesaing paling rapat SUV Perodua ini pula sebenarnya ialah Honda BR-V, yang dijual antara RM81k hingga RM88k. Jadi, ada kemungkinan D38L ini akan dijual pada harga sekitar RM70k, dengan kelebihan ciri seperti ASA 2.0?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required