Perodua telah menyiarkan iklan di akhbar dan juga teaser di laman web rasminya berkenaan SUV baharu yang dijangka akan dilancarkan pada awal tahun hadapan. Sebelum ini, Perodua telah menunjukkan sedikit gambaran mengenai SUV ini yang diletakkan di dalam kotak khas ketika penganjuran Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) baru-baru ini dengan ayat “Something Exciting Is Coming!”

Menerusi banner yang dipertontonkan ini, SUV tujuh-tempat duduk ini juga dikatakan tampil dengan pengurusan tempat duduk yang lebih fleksibel, malah ia juga digambarkan sebagai “mesra subsidi petrol” – kebarangkalian dipadankan dengan enjin 1.5 liter yang ada disebut dalam Bajet 2019 bagi pemberian subsidi petrol yang telah diluluskan oleh kerajaan Pakatan Harapan.

Jadi, kita mengetahui SUV ini akan dikuasakan oleh enjin 1.5 liter dan bentuknya pula lebih kurang sama dengan Toyota Rush yang pastinya juga akan didatangkan dengan enjin 2NR Dual VVT-i seperti Myvi. Maka ini akan membuatkan Rush dan SUV Perodua ini umpama kembar, seperti mana Rush dengan Daihatsu Terios di Indonesia.

Rush terkini berukuran 4,435 mm panjang, 1,695 mm lebar dan 1,705 mm tinggi, dengan jarak roda 2,685 mm. Ia membuatkannya 21 mm lebih pendek dan 40 mm lebih sempit berbanding Honda BR-V, tetapi 39 mm lebih tinggi. Jarak rodanya pula 23 mm lebih panjang. Rush didatangkan dengan Sistem Pra-Perlanggaran, sama seperti Bantuan Keselamatan Termaju (ASA) pada Myvi. Kami jangkakan SUV Perodua ini juga akan menampilkan ciri ASA, bersama wajah yang unik.

Malah harga bagi “Perodua Rush” ini dijangka lebih rendah berbanding model Toyota itu, dianggarkan dari RM93k hingga RM98k. Sebagai perbandingan, Honda BR-V berharga dari RM81k hingga RM88k.

Kalau diikutkan, model Perodua ini pasti memiliki imej yang lebih menarik, tetapi ciri yang lebih banyak ditampilkan pada BR-V. Jadi kalau harga SUV Perodua ini dibawah RM70k, adakah ia memberikan kelebihan yang lebih menarik berbanding pesaingnya? Daftarkan minat anda DI SINI, untuk mengetahui lebih lanjut mengenai model keluaran Perodua.


GALERI: Toyota Rush 1.5 S 2018