Nissan Leaf e+ baharu – bateri 62 kWh, kuasa 215 hp, boleh gerak 40% lebih jauh, laju maksimum naik 10%

Nissan Leaf e+ baharu – bateri 62 kWh, kuasa 215 hp, boleh gerak 40% lebih jauh, laju maksimum naik 10%

Nissan telah mendedahkan Leaf e+, yang dilengkapi dengan sumber kuasa baru, bersama lebih banyak kuasa dan jarak gerak lebih jauh. Nama “e+” yang digunakan itu merujuk kepada peningkatan kuasa pek bateri kenderaan ini, yang kini menggunakan unit 62 kWh, sekaligus menambahkan kuasa serta jarak geraknya sehingga sekitar 40%.

Catatan jarak gerak ini adalah satu berita utama kerana sebelum ini Leaf cuma boleh pergi sejauh 241 km (150 batu) mengikut ujian EPA US, tetapi sekarang boleh bergerak sehingga 364 km (226 batu). Walaubagaimanapun, ada saja pesaingnya yang menawarkan jarak lebih jauh dengan sekali cas seperti Kia Niro EV (239 batu) atau Hyundai Kona Electric (258 batu).

Jika mengikut ujian kitaran Jepun, Leaf generasi kedua yang dilancarkan pada September 2017 dengan pek bateri lithium-ion 40 kWh mampu mencatat jarak gerak 400 km, manakala dalam ujian New European Driving Cycle (NEDC), ia mencatat 378 km. Sebelum ini Nissan ada memberitahu mahu menghasilkan Leaf yang lebih berkuasa, dan inilah jawapannya.

Nissan Leaf e+ baharu – bateri 62 kWh, kuasa 215 hp, boleh gerak 40% lebih jauh, laju maksimum naik 10%

Motor yang digunakan pada Leaf e+ juga adalah lebih berkuasa, dengan catatan kuasa 215 hp (160 kW, naik daripada 110 kW/148 hp) dan lebih 20 Nm tork menjadi 340 Nm. Hasilnya, pecutan dari 80 km/j ke 100 km/j dapat dijadikan 13% lebih pantas, manakala laju maksimum pula naik sebanyak 10%.

Menurut Nissan, Leaf e+ juga boleh dicas dengan lebih cekap hasil penggunaan sistem pengecasan pantas 70 kW (boleh pergi hingga 100 kW) baru. Berdasarkan ujian awal, apabila disambungkan pada pengecas pantas ini,
pemilik Leaf e+ baru boleh menjangkakan tempoh mengecas yang sama seperti Leaf biasa yang disambung pada pengecas 50 kW, meskipun kapasiti simpanan baterinya 55% lebih besar.

Walaupun dengan peningkatan 25% pada ketumpatan tenaga dan peningkatan pada kapasiti simpanan tenaga, pek bateri Leaf e+ masih mempunyai saiz serta konfigurasi hampir sama seperti bateri 40 kWh pada Leaf biasa. Selain daripada tinggi keseluruhan yang bertambah lima mm (menggunakan rim 16 inci), dimensi lain bahagian dalam dan luar kenderaan ini tidak berubah.

Nissan Leaf e+ baharu – bateri 62 kWh, kuasa 215 hp, boleh gerak 40% lebih jauh, laju maksimum naik 10%

Nissan Leaf mempunyai satu ciri istimewa iaitu e-Pedal, di mana pemandu boleh memulakan perjalanan, memecut, memperlahankan serta memberhentikan kenderaan dengan hanya menggunakan satu pedal sahaja. Disebabkan Leaf e+ ini mempunyai lebih kuasa dan berat, perisiannya telah diprogramkan semula supaya menjadi lebih lancar, dengan tindak balas pedal yang ditingkat, terutamanya untuk operasi waktu mengundur dan pengurangan laju yang lebih pantas dan lancar, sekaligus menjadikan pemberhentian kenderaan lebih mudah.

Leaf juga dilengkapi dengan teknologi pemanduan pintar ProPILOT, iaitu sistem pemanduan autonomous dalam satu lorong. Apabila diaktifkan, kenderaan ini dapat mengekalkan jarak dengan kenderaan hadapan pada kelajuan yang ditetapkan (antara 30 km/j hingga 100 km/j), sambil stereng dikawal untuk memastikan kenderaan tetap dalam satu lorong. Ia juga boleh membrek sehingga berhenti sepenuhnya secara automatik apabila perlu.

Sebagai tambahan kepada ProPILOT dan e-Pedal ini, Leaf juga dilengkapi dengan pakej Safety Shield, yang termasuk Intelligent Lane Intervention, Lane Departure Warning, Intelligent Emergency Braking, Blind Spot Warning, Traffic Sign Recognition, Rear Cross Traffic Alert, Intelligent Around View Monitor dengan pengesan objek bergerak dan Emergency Assist for Pedal Misapplication.

Nissan Leaf e+ baharu – bateri 62 kWh, kuasa 215 hp, boleh gerak 40% lebih jauh, laju maksimum naik 10%

Satu ciri baru bagi Leaf e+ ini skrin paparan lebih besar, lapan inci dengan warna penuh dan sistem navigasi yang dipertingkat dan boleh disambung dengan telefon pintar. Paparan pada skrin ini juga mempunyai operasi yang menyerupai telefon pintar dan boleh dikemas kini dengan sentuhan satu butang sahaja.

Leaf e+ akan dijual di Amerika Utara di bawah barisan Leaf Plus Series, dengan setiap trim mempunyai nama tersendiri termasuk S Plus, SV Plus dan SL Plus. Secara globalnya, kereta baru ini dipanggil cuma sebagai Nissan Leaf e+. Ia akan menyertai Leaf biasa di Jepun dalam bulan ini, manakala di Eropah pula pertengahan tahun ini. Leaf juga pernah dilaporkan akan dilancar di Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required