Hyundai Kona Electric – jarak gerak elektrik 470 km

Hyundai Kona Electric – jarak gerak elektrik 470 km

Seperti yang dijanjikan, Hyundai Kona elektrik akhirya diperkenalkan. Ini adalah model yang dijana oleh kuasa daripada bateri dan menggunakan asas sama seperti crossover kompak Kona yang pertama kali diperkenal pada bulan Jun 2017 lalu. Hyundai Kona Electric adalah SUV kompak elektrik penuh pertama di Eropah dan hanya akan dipasarkan di benua itu buat masa ini.

Model tersebut ditawarkan dalam dua versi penjana kuasa iaitu bateri 64 kWh yang mampu memberikan jarak gerak 470 km dan kuasa 204 PS, manakala satu lagi versi menggunakan bateri 39.2 kWh yang memberikan jarak gerak 300 km dengan satu kali cas penuh dan kuasa maksimum 135 PS. Tork dan kelajuan maksimum keduanya adalah sama, iaitu 395 Nm dan 167 km/j, tetapi pecutan 0-100 km/j masing-masing adalah 9.3 saat dan 7.6 saat.

Apabila menggunakan pengecas pantas 100 kW DC (CCS), masa yang diambil untuk mencapai tahap bateri 80% penuh adalah 54 minit, manakala apabila menggunakan pengecas biasa 7.2 kW AC (Type 2) yang disediakan pula, ia akan mengambil masa 9 jam 40 minit untuk pek bateri yang besar dan 6 jam 10 minit untuk pek bateri yang kecil.

Pemilik Kona Electric juga mempunyai pilihan untuk mengecas kenderaan mereka menggunakan soket kuasa biasa di rumah yang bersesuaian menggunakan kabel ICCB (in-cable control box), dengan soket pengecasnya terdapat di bahagian depan, berhampiran logo Hyundai yang terdapat di bahagian itu.

Kona Electric mempunyai modul operasi shift-by-wire yang membenarkan operasi intuitif pada penjana elektriknya. Operasi kenderaan boleh diubah secara mudah dengan hanya menekan butang penukar mod pemanduan. Apabila sistem ini digunakan, Hyundai dapat menyediakan ruang barangan yang lebih besar kerana tiada penyambung mekanikal pada transmisinya.

Bagi sistem penjanaan semula kuasa brek pada Kona Electric ini, ia boleh dilaras oleh pemandu, bergantung kepada berapa banyak yang mahu dijana semula, dengan menggunakan pedal penukar gear di belakang stereng.

Hyundai Kona Electric – jarak gerak elektrik 470 km

Secara keseluruhannya, model yang menggunakan kuasa elektrik ini mempunyai penampilan ranggi sama seperti Kona biasa tetapi bahagian grilnya ditutup penuh, sekaligus dapat memberikan ciri aerodinamik yang lebih baik. Rim pula adalah unit aloi 17 inci.

Berkenaan saiz pula, panjang 4,180 mm yang dicatat oleh Kona elektrik ini menunjukkan ia 15 mm lebih panjang berbanding Kona biasa dan tingginya juga 20 mm lebih, menjadi 1,570 mm. Lebarnya adalah 1,800 mm dan jarak roda adalah 2,600 mm. Ruang barangan yang disediakan adalah sebanyak 332 liter, termasuk bahagian khas untuk meletakkan kabel pengecas.

Untuk model ini, Hyundai telah melengkapkannya dengan segala sistem bantuan pemandu yang ada termasuk Smart Cruise Control dengan Stop & Go, Forward Collision-Avoidance Assist dengan pengesan pejalan kaki, Lane Keeping Assist, Lane Following Assist, Blind-Spot Collision Warning serta Rear Cross-Traffic Collision Warning, Driver Attention Warning dan Intelligent Speed Limit Warning.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required