Hyundai Kona – SUV segmen-B baharu didedahkan

Hyundai Kona – SUV segmen-B baharu didedahkan

Klik untuk besarkan

Hyundai Kona telah pun didedahkan secara rasmi menerusi sebaran dua imej luarannya ini. Ini merupakan pertama kali foto SUV segmen-B baharu ini didedahkan sepenuhnya, sebelum ini hanya video teaser dan foto-foto spyshot seperti mana yang pernah kami paparkan.

Foto bahagian hadapan dan belakang SUV kompak ini memang menggambarkan ia mempertaruhkan imej yang funky. Bahagian hadapannya mengingatkan kita pada model Citroen C4 Cactus, di mana lampu utama SUV ini diletakkan pada bahagian bawah, manakala lampu tirus di bahagian atas hanya berfungsi sebagai lampu nyalaan siang dan lampu isyarat membelok – direka dengan konsep yang sama seperti Citroen C3 dan Nissan Juke. Lampu berkenaan mengapit gril “cascading” seperti i30 baharu.

Hyundai Kona – SUV segmen-B baharu didedahkan

Klik untuk besarkan

Bahagian sisi Kona pula menampilkan susuk badan yang agak berotot dengan panel-panel roda yang diberi gelembung, bersama kemasan-kemasan pelindung yang kelihatan lasak. Kemasan pelindung berkenaan turut bersambung dengan lampu hadapan, begitu juga bahagian belakang yang bersambung dengan lampu isyarat belakang.

Walau bagaimana pun Hyundai masih belum bersedia mendedahkan bahagian dalaman SUV ini. Namun menerusi spyshot yang pernah diterima sebelum ini, ia menampilkan rekaan papan pemuka dengan aspek melintang, roda stereng tiga-jejari, dua meter analog utama, liang pendingin hawa melintang, bersama skrin sesentuh bagi sistem infotaimen yang diletakkan pada kedudukan agak tinggi.


Klik untuk besarkan

Hyundai turut berkata, Kona bakal menampilkan paparan utama baharu yang pertama dari syarikat tersebut di mana ia memaparkan informasi pemanduan secara terus ke penglihatan setara pemandu. Imej projektor lapan-inci dengan pencahayaan sehingga 10,000 kandela meter per segi ini mampu emberikan penglihatan yang lebih baik pada siang hari sekaligus mempromosikan pemanduan yang lebih selamat.

Kona, nama yang diambil dari sebuah daerah di Hawaii, digambarkan oleh Hyundai mampu memacu jenama kenderaan Asia di Eropah menjelang 2021. Ia bakal diperkenalkan secara rasmi pada musim panas tidak lama lagi. Malah dikatakan mampu menjadi pencabar terdekat bagi Honda HR-V, Mazda CX-3 dan Toyota C-HR.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required