Jika sebelum ini teaser untuk SUV segmen-B baharu Hyundai Kona hadir dalam bentuk imej menampilkan lampu nyalaan siang dan juga keseluruhan mukanya, kini pengeluar kenderaan dari Korea tersebut menayangkan pula siri video teaser yang memberi gambaran bayangan badannya dari sisi, konsep rekaan, dan juga mengapa nama Kona berkenaan di pilih.

Menerusi siri video berkenaan, dapat dilihat Kona menampilkan rupa bentuk yang agak sporty dengan badan yang agak tirus dan rendah. Sebenarnya sudah lagi tidak menjadi rahsia bagaimana rupa sebenar Kona ini kerana imej penuhnya tanpa sebarang penyamaran telah terdedah sebelum ini ketika ia sedang menjalani penggambaran iklan.

Siri video ini juga turut memperlihatkan bagaimana Kona direka berlainan dari SUV tradisional. Seperti juga model-model SUV Hyundai lain, nama model baharu ini diambil dari nama tempat di Amerika – Kona merupakan satu daerah di Kepulauan Hawaii, dan ia menggambarkan imej energetik serta gaya hidup yang unik.

Hyundai Kona merupakan SUV segmen-B yang bakal memberikan saingan kepada Honda HR-V, Toyota C-HR dan sebagainya. Ia dipercayai dibina berdasarkan platform yang sama dengan Hyundai Creta dan juga i20, dan dijangka dijana barisan enjin diesel dan petrol yang sama.