Hyundai Kona 2018 – teaser baharu disiarkan

Hyundai Kona 2018 – teaser baharu disiarkan

Sebelum ini, Hyundai telah menyiarkan teaser untuk SUV segmen-B baharunya – Kona – memaparkan lampu nyalaan siang LED dan lampu isyarat membelok yang direka tirus seolah-olah lampu utama model tersebut. Untuk menambah debaran sebelum kemunculan sulungnya tidak lama lagi, satu lagi teaser disiarkan – menayangkan muka SUV kompak baharu berkenaan.

Menerusi teaser ini, dapat dilihat ia diberikan gril “cascading” seperti i30 baharu. Susunan lampu pada Kona juga agak unik di mana lampu utama SUV ini diletakkan pada bahagian bawah, manakala lampu tirus di bahagian atas hanya berfungsi sebagai lampu nyalaan siang dan lampu isyarat membelok – direka dengan konsep yang sama seperti Citroen C3 dan Nissan Juke.

Turut dapat disaksikan adalah bahagian hadapan bonet Kona yang agak agresif, dan menyerlahkan rekaan yang garang dan berbeza pada SUV ini. Menurut Hyundai, “Rekaan yang garang pada bahagian hadapan dan belakang diserlahkan menerusi stance kereta berkenaan yang lebar dan juga penggayaan badan yang besar serta agresif.”

Kona bakal bersaing Honda HR-V, Toyota CH-R dan juga Mazda CX-3 setelah dilancarkan kelak dan akan diletakkan di bawah Tucson dan Santa Fe dalam barisan SUV Hyundai. Seperti juga model-model SUV Hyundai lain, nama model baharu ini diambil dari nama tempat di Amerika – Kona merupakan satu daerah di Kepulauan Hawaii, dan ia menggambarkan imej energetik serta gaya hidup yang unik.

Hyundai sebenarnya telah pun mempunyai SUV sub-kompak Creta/ix25 yang hanya dijual di India dan China. Untuk Kona, ia direka dengan penggayaan berbeza , menampilkan “gaya progresif yang menggambarkan gaya hidup pelanggan moden”, menurut Hyundai dan menambah ia adalah “SUV sebenar”.

Berdasarkan imej spyshot sebelum ini juga dapat dilihat bahagian sisi Kona direka lebih sporty dari Creta, dengan bahagian belakang lebih landai. Hyundai juga mendakwa dengan kedudukan pemanduan untuk Kona yang lebih tinggi, ia akan memberikan “sudut penglihatan yang lebih baik bagi pemandu serta meningkatkan keselesaan pemanduan.”

Lampu belakang juga dilihat menggunakan unit LED dan turut diberikan skid plate SUV tipikal. Boleh dijangkakan, Kona dihasilkan dari platform yang sama denga Creta dan dijana barisan enjin T-GDI dan CRDI Hyundai. Pacuan roda hadapan bakal diberikan secara standard manakala sistem pacuan semua roda akan ditawarkan sebagai opsyen.

Kona bakal melambangkan satu lagi tahap yang diambil Hyundai untuk menjadi peneraju jenama-jenama dari Asia di Eropah pada tahun 2012. Usaha berkenaan turut meliputi pelancaran 30 model dan juga derivatif baharu.

GALERI: Spyshot Hyundai Kona

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required