Teaser Hyundai Kona disiarkan – bakal cabar Honda HR-V dan Toyota C-HR dalam pasaran SUV segmen-B

<em>Teaser</em> Hyundai Kona disiarkan – bakal cabar Honda HR-V dan Toyota C-HR dalam pasaran SUV segmen-B

Nampaknya bukan Toyota C-HR sahaja yang perlu disaingi oleh Honda HR-V dan Mazda CX-3 dalam pasaran SUV “sub-kompak” global (segmen-B di Malaysia), kerana Hyundai telahpun secara rasmi mengumumkan wakil mereka untuk masuk ke pasaran tersebut dengan model digelar Hyundai Kona.

Pengumuman berkenaan hadir bersama teaser yang menayangkan lampu nyalaan siang LED dan lampu isyarat membelok yang direka tirus seolah lampu utama. Jika dilihat pada foto spyshot yang kami siarkan sebelum ini, lampu utama SUV ini diletakkan pada bahagian bawah – seperti gaya yang ditampilkan oleh Citroen, Nissan Juke dan juga Jeep Cherokee. Foto spyshot berkenaan juga turut mendedahkan SUV ini turut diberikan gril “cascading” seperti i30 baharu.

Seperti juga model-model SUV Hyundai lain, nama model baharu ini diambil dari nama tempat di Amerika – Kona merupakan satu daerah di Kepulauan Hawaii, dan ia menggambarkan imej energetik serta gaya hidup yang unik. Kona juga akan diletakkan di bawah Tucson dan Santa Fe dalam barisan SUV Hyundai.

Hyundai sebenarnya telah pun mempunyai SUV sub-kompak Creta/ix25 yang hanya dijual di India dan China. Untuk Kona, ia direka dengan penggayaan berbeza dan rupa yang lebih garang, menampilkan “gaya progresif yang menggambarkan gaya hidup pelanggan moden”, menurut Hyundai dan menambah ia adalah “SUV sebenar”. Hyundai turut mendedahkan mereka telah menjual sebanyak lebih dari 1.4 juta unit SUV sejak 2001.

Berdasarkan imej spyshot sebelum ini juga dapat dilihat bahagian sisi Kona direka lebih sporty dari Creta, dengan bahagian belakang lebih landai yang mungkin mengorbankan sedikit praktikaliti. Lampu belakang juga dilihat menggunakan unit LED dan turut diberikan skid plate SUV tipikal. Boleh dijangkakan, Kona dihasilkan dari platform yang sama denga Creta dan dijana barisan enjin T-GDI dan CRDI Hyundai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required