Citroen Ami One Concept – boleh bawa tanpa lesen

Citroen Ami One Concept – boleh bawa tanpa lesen

Semasa Geneva Motor Show nanti, Citroen akan membawa sebuah model konsep menarik dinamakan sebagai Ami One Concept. Ini bukanlah sebuah kenderaan elektrik biasa, kerana syarikat itu mendakwa ia boleh digunakan oleh sesiapa sahaja yang berumur atas daripada 16 tahun dan tidak memerlukan lesen.

Sebabnya, Ami One Concept dicipta untuk menjadi alternatif kepada pengangkutan awam dan pengangkutan individu lain seperti basikal atau skuter elektrik. Saiznya cuma 2.5m panjang dan 1.5m lebar, dengan berat 425 kg dan boleh dicas di rumah menggunakan soket kuasa biasa serta wayar penyambung (extension cable).

Kuasa yang menggerakkan kenderaan ini datang daripada bateri lithium ion (elektrik penuh) yang terletak di bawah lantai, dan ia boleh dicas penuh dalam masa dua jam, dan membawa penumpang sehingga jarak 100 km dan laju maksimum 45 km/j.

Melihat kepada bentuknya, Ami One Concept menggunakan konsep rekaan yang ringkas, dengan beberapa bahagian seperti pintu (kiri dan kanan) dan bampar (depan dan belakang) mempunyai bentuk yang sama. Kemudiannya, di pintu cuma terdapat tali getah yang digunakan sebagai penarik dan juga pengimbas untuk membuka pintu menggunakan telefon pintar.

Bahagian dalam kenderaan ini juga adalah ringkas. Operasi utamanya adalah melalui telefon pintar, dan apabila ia sudah diletakkan pada pengecas tanpa wayar di hadapan pemandu dan menggunakan aplikasi tertentu, informasi berkenaan kenderaan akan terpapar seperti head up display dan pemandu boleh mengawalnya menggunakan butang pada stereng (untuk arahan suara dan memilih aplikasi).

Ada dua tempat duduk yang disediakan dalam Ami One Concept, tetapi hanya bahagian pemandu sahaja yang boleh dilaras. Di belakangnya masih terdapat ruang untuk meletakkan barang dan bumbung kanvasnya juga boleh dibuka untuk menikmati suasana.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required