Volkswagen Transporter T6.1 – ada pilihan model EV

Volkswagen Transporter T6.1 – ada pilihan model EV

Volkswagen baru saja menunjukkan Transporter T6.1 facelift, yang memberikan model komersial generasi keenam tersebut dengan beberapa peningkatan sejak ia mula diperkenalkan pada tahun 2015. Sebagai permulaan, model standard kini datang dengan tingkap kuasa elektrik, central lock, cermin sisi boleh laras secara elektrik berserta pemanas dan juga muka yang baru yang lebih serasi dengan model-model lain Volkswagen.

Di bahagian depan, Transporter T6.1 ini mendapat bukaan udara lebih besar, yang menurut Volkswagen memang adalah sesuatu yang diperlukan bagi enjin masa kini. Semua lampu utama, lampu siang serta lampu belakang jenis LED model ini telah direka semula dan pelanggan mempunyai lebih banyak pilihan warna badan. Warna di dalam gambar ini diambil daripada model Multivan (atau Caravelle), yang akan digunakan sebagai asas untuk campervan T6.1 California.

Di bahagian dalam, bahagian papan pemuka telah direka semula dan dimasukkan dengan sistem infotainmen terbaru MIB3, berserta Discover Media lapan inci dan skrin sesentuh Discover Pro 9.2 inci. Lebih menarik, head unit yang lebih tinggi daripada pilihan Composition Colour 6.5 inci akan mempunyai eSIM bersepadu, yang memboleh pengguna membuat panggilan. Ciri eSIM ini juga membawa sekali fungsi “Volkswagen We” dan menawarkan radio internet, stream lagu serta arahan suara (bergantung kepada pasaran).

Di hadapan pemandu, terdapat kokpit digital 10.25 inci boleh laras, bagi model bermula daripada Multivan Highline. Kemudahan lain yang disediakan adalah App Connect, pengecas Qi tanpa wayar untuk telefon pintar, sambungan Apple CarPlay tanpa wayar dan juga soket kuasa 230 volt berhampiran tempat duduk pemandu.

Untuk sumber kuasa, semasa pelancaran, Transporter T6.1 diperkenalkan dengan enjin empat silinder TDI 2.0 liter, yang datang dalam beberapa talaan – 90 PS untuk yang asas, diikuti 110 PS dan paling tinggi 199 PS (bi-turbo dan kotak gear DSG). Model pertengahan dengan kuasa 150 PS juga ada ditawarkan, dan ia boleh didapati dengan kotak gear DSG klac berkembar serta sistem pacuan semua roda.

Sebagai alternatif, T6.1 juga nanti akan ditawarkan sebagai kenderaan tanpa emisi, dan dibangunkan bersama dengan ABT. Ia nanti akan menggunakan motor elektrik 112 PS, dan dikuasakan oleh pilihan bateri sama ada 38.8 kWh atau 77.6 kWh. Bateri 77.6 kWh ini mampu memberikan jarak gerak lebih 400 km (berdasarkan kitaran NEDC), sekaligus menurut Volkswagen, menjadikan ia sesuai untuk kerja komersial dalam dunia urban.

Dalam aspek keselamatan, van ini sekarang datang dengan Cross Wind Assist secara standard. Melalui sistem ini, apabila terdapat angin lintang yang kuat secara tiba-tiba, pergerakan kenderaan secara automatik akan distabilkan. Melalui stereng kuasa elektromekanikal baru pula, sistem Lane Assist pada van ini dapat disambungkan dengan pembetulan input stereng apabila diaktifkan. Ciri keselamatan lain yang ada adalah termasuk Rear Traffic Alert, Trailer Assist (berat treler maksimum 2,500 kg), Park Assist, kamera belakang dan pengenalan tanda jalan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required